Opera oubollig? Niet volgens de 28-jarige Katrien Baerts uit Zolder. De Limburgse sopraan schopte het in mei tot in de halve finale van de Koningin Elisabethwedstrijd voor zang. "Opera gaat niet over dikke mensen in oude kostuums."

Hoewel Baerts floreert als sopraan, studeerde de Limburgse viool aan het Koninklijk Conservatorium van Brussel. "Halverwege mijn studie kreeg ik zang als bijvak. Ik besefte dat ik zingen heel leuk vond en zo is mijn passie gegroeid", vertelt Baerts. "Thuis zongen we veel. Ik zat samen met enkele familieleden in het Manteliusensemble, een Hasselts koor."

In juli 2010 studeerde Baerts af aan de Dutch National Opera Academy in Amsterdam. Ze woont nu in de Nederlandse hoofdstad. Dankzij de cultuursubsidie STROOM van de Provincie Limburg krijgt ze een jaar lang coaching van Valérie Guillorit. Deze Franse sopraan begon haar carrière net als Baerts ooit als violiste.

Eeuwige studenten

"Zangers hebben hun hele leven begeleiding nodig om zich verder te ontwikkelen. Een coach fungeert voor ons als een derde oor. Je eigen stem klinkt voor jezelf heel anders dan voor een ander", vertelt Baerts.

Op dit moment kan Baerts leven van haar zang, maar het blijft hard werken. "Alle operahuizen werken samen, dus er is altijd wel ergens plaats. Maar veel sopranen zoeken een plaats. Dat maakt bijscholing zo belangrijk. Eigenlijk zijn alle muzikanten eeuwige studenten."

Een nieuw begin

Eind mei zat Baerts in de halve finale van de Koningin Elisabethwedstrijd voor zang. Met haar deelname hoopte ze nieuwe kansen te krijgen. "Hier in Nederland loopt het allemaal goed, maar in België heb ik weinig naamsbekendheid. Hopelijk komt dat nu wel. De Koningin Elisabethwedstrijd was voor mij geen hoogtepunt, maar een nieuw begin."

Dikke mensen

Opera lijkt niet de meest opwindende zangstijl voor jonge mensen, maar volgens Baerts is het genre niet louter bestemd voor een select publiek. "Opera is zeker toegankelijk, ook voor jongeren. Onlangs gaf ik in het Heilig Graf Instituut in Bilzen een concert voor leerlingen van het vierde en zesde middelbaar. Die vonden dat fantastisch. Natuurlijk moest ik wat uitleg geven, want zonder achtergrond is opera voor iedereen moeilijk."

"De laatste jaren is de opera erg veranderd", legt Baerts uit. "In hedendaagse producties worden moderne technieken gebruikt, zoals film en projecties. Opera gaat niet over dikke mensen in oude kostuums, zoals mensen soms denken. We doen zoveel meer dan enkel zingen."

© 2011 - StampMedia - Liesbeth Merckx