Maaseik © Wikimedia

Voor iedere leeftijdscategorie wil de stad Maaseik een passende mobiliteitsoplossing bieden. Enkele milieubewuste ingrepen kunnen ineens ook het vervoergedrag aanpassen. Al zal de auto nog niet meteen uit het straatbeeld verdwijnen.

Het Spartacusplan lijkt Maaseik aan de landsgrens een beetje te vergeten. Momenteel is enkel buslijn 45 een goede verbinding met Hasselt en Maastricht. De tramverbinding die in 2019 in Limburg groen licht kreeg, komt enkel langs de buurstad Lanaken en eindigt in Maastricht.

In de stadskern van Maaseik vinden er tussen 10.000 en 20.000 transportbewegingen per dag plaats. Een van de hoofdpijlers van het stadsbestuur is het verzoenen van de verschillende generaties van die verkeersdeelnemers. De gemiddelde leeftijd in Maaseik zal in 2035 namelijk ouder zijn dan vandaag. Een tweede pijler is het overtuigen van een ander vervoergedrag met het milieu in het achterhoofd. Er zijn momenteel bijvoorbeeld vijf laadstations om een elektrisch voertuig op te laden. Maar het gaat ook over het klassieke vracht- en personenwagens. De stad beseft dat dat autoverkeer in zijn totaliteit een zeer negatieve impact heeft op het milieu. Zeker nadat vorig jaar een oriëntatienota van het Regionaal Mobiliteitsplan Limburg vastlegde dat bedrijventerreinen in Maaseik niet onmiddellijk langs autosnelwegen kunnen liggen. Daarom moet het transport van bedrijven via secundaire wegen  als de N78 en woonkernen.

Fietsen dan maar

Wie Limburg zegt, zegt fietsen, en Maaseik is daar geen uitzondering op. In en rondom de Maasgemeente kunnen fietsers genieten van meer dan twintig fietsroutes: van fietsen door de bomen tot een stadsbezoek met de fiets. Dat fietsroutenetwerk zal nog verder uitgebreid worden met de fietssnelweg F75. Zo is er een verbinding mogelijk tussen Maaseik en Kinrooi.


Dit artikel werd gepubliceerd door HLN Regio op 18/01/2022.

Dit artikel werd gepubliceerd door Limburgnieuws.be op 05/01/2022.

 

 

vorige volgende