De jeugd van tegenwoordig lijkt wel vastgelijmd aan haar gsm. Ook nieuwe media en technologische ontwikkelingen lijken geen geheimen meer voor hen te hebben. In welke mate zijn deze ingeburgerd in de verschillende Europese landen? Het eerste Europese Youth Media Trend Report zocht het uit.

Het Belgisch onderzoeksbureau Trendwolves heeft begin 2011 voor het eerst een uitgebreid onderzoek gedaan naar mediagebruik bij jongeren tussen 15 en 25 jaar in vijf verschillende landen: Noorwegen, Nederland, Spanje, het Verenigd Koninkrijk en Kroatië. "Zo is er een mooie geografische spreiding over Europa", verklaart Jeske Vossen van het European Cultural Foundation (ECF). Er werd gefocust op sociale netwerksites, internet, telefoon, televisie, radio, kranten, tijdschriften en games. De opdracht kwam van het Youth & Media Programme van de EFC.

Evolutie

Het Youth Media Trend Report identificeert de verschillende medialandschappen in Europa. Dit is een belangrijke stap in het observeren, meten en blootleggen van veranderingen in het mediagebruik bij jonge mensen. Jongeren passen immers hun mediagebruik continu aan naargelang hun eigen voorkeuren, attitudes, noden, verwachtingen en lokale contexten. Het medialandschap verandert zeer snel en het is een uitdaging om up to date te blijven met de evoluties en met de voorkeuren van de jongeren.

"Moest hetzelfde onderzoek nu opnieuw worden uitgevoerd, ben ik ervan overtuigd dat we nieuwe resultaten zouden krijgen", zegt Filip Lemaitre van Trendwolves. "Dit soort onderzoek geeft een goed tijdsbeeld weer, maar het tijdsbeeld verandert ook zeer snel. De opmars van tabletcomputers bijvoorbeeld zou interessante informatie kunnen opleveren, die in het huidig onderzoek nog buiten beschouwing gelaten werd."

Revolutie

Met dit onderzoek probeert ECF een brede toegang tot data ter beschikking te stellen aan culturele, politieke en mediaorganisaties die werken met jongeren en mediabeleid en -programma's. Deze organisaties weten wel wie hun doelpubliek is, maar hebben vaak geen toegang tot naakte feiten en cijfers. Dit onderzoek is ontworpen om deze leegte op te vullen. Het is immers het eerste onderzoek op zo'n grote schaal dat alle mediavormen behandelt.

"Het zou interessant zijn om dit onderzoek uit te breiden", vertelt Lemaitre. "Er zijn nog veel mogelijkheden om verder te onderzoeken hoe jongeren waar en hoeveel met welke media omgaan. Kijk maar naar de Arabische lente; het gebruik van sociale media daar verschilt enorm van het gebruik hier. Bij ons zit men op sociale netwerksites ter ontspanning, maar in de Arabische landen gebruikt men deze om een vinger aan de pols te houden."

Early adopters

Noorse jongeren worden vaak gezien als de 'buitentypes', maar zij waren bij de early adopters van het internet. Bloggen is bovendien een vaak voorkomende hobby in Noorwegen.

Ook in het Verenigd Koninkrijk worden nieuwe technologieën zeer snel opgepikt. Smartphones met mobiel internet zijn al enkele jaren ingeburgerd bij de jongeren over het Kanaal.

In Nederland werd al uitgebreid onderzoek gedaan naar jongeren en hun mediagebruik. "Ze pikken nieuwe mediatrends sneller op dan wij", zegt Lemaitre. Reality-tv is er zeer populair en Nederlandse jongeren zijn het gewoon om zich via verschillende media te uiten. Opmerkelijk is dat niet Facebook, maar Hyves het grootste sociale netwerk in Nederland is.

Buitenbeentjes

In Kroatië zijn onderzoekers pas de laatste jaren geïnteresseerd geraakt in media en jongeren. Daartegenover staat dat Kroaten de grootste heavy users van het internet zijn; 59 procent van de respondenten spendeert meer dan vier uur per dag op het internet. Ze zijn ook de grootste sociaalnetwerkgebruikers. De helft van de respondenten brengt dagelijks meer dan vier uur op een sociaal netwerk door, om te ontspannen of uit gewoonte. "En die jongeren vinden dat normaal", verbaast van Vossen zich over deze cijfers. Twitter is het minst ingeburgerd met slechts vier procent. Dit kan verklaard worden door het feit dat slechts 17 procent van de jongeren in Kroatië over een smartphone beschikt.

Jongvolwassenen uit Spanje zijn er zich goed van bewust dat ze zich in een subjectief medialandschap bevinden met zowel progressieve als conservatieve extremen. Daarom zijn de televisiezenders Cuatro en La Sexta ook zo populair. Zij hebben een andere manier van media-aanpak die de jongeren wel aanspreekt. Opvallend is ook dat Spaanse jongeren nog vaak gebruik maken van de vaste telefoonlijn terwijl dit in de andere landen absoluut niet het geval is.

De volledige resultaten van het onderzoek zijn hier te bekijken in een aantal overzichtelijke infografieken.

© 2012 - StampMedia - Emily Daelemans


Dit artikel werd gepubliceerd door Belg.be op 20/03/2012
Dit artikel werd gepubliceerd door Jongerenplaneet.be op 20/03/2012
Dit artikel werd gepubliceerd door Pienternet.be op 20/03/2012
Dit artikel werd gepubliceerd door Nieuws.be op 20/03/2012
Dit artikel werd gepubliceerd door Radiovisie.eu op 03/04/2012