Vanaf 1 september 2010 wordt mediawijsheid als vakoverschrijdende eindterm ingeschreven in het secundair onderwijs. Dat kondigde minister Lieten op 14 januari aan in het Vlaams parlement. StampMedia sprokkelde reacties bij jongeren en leerkrachten.

Nederland

In Nederland is de term mediawijsheid al langer ingeburgerd. De leerkrachten proberen er leerlingen bewuster te maken van zowel de nadelige kanten van media als van de mogelijkheden die media bieden. Onder druk van het Vlaams Parlement en het Europese niveau wil minister Lieten nu ook in Vlaanderen deze competentie meegeven aan jongeren.

De doelstelling van het beleid is drieërlei: ten eerste dat alle mediagebruikers vlot informatie kunnen zoeken. Ze moeten ook handig kunnen omgaan met computer en ICT. Tenslotte wil de minister dat jongeren de media als een strategisch middel kunnen gebruiken. 'Mediawijsheid' wordt geen nieuw vak, maar moet door alle leerkrachten in de eigen lessen opgenomen worden.

Om de uitdagingen van de huidige informatiemaatschappij beter aan te kunnen zal minister Lieten ook een kenniscentrum voor mediawijsheid oprichten. Het centrum krijgt een sensibiliserende functie maar zal ook zelf onderzoek verrichten.

"Nog een eindterm erbij"

Het voorstel roept verdeelde reacties op bij leerkrachten en leerlingen. “We kunnen dit alleen maar toejuichen,” zegt Jurgen Bruyninx van het Leonardo Lyceum/Sito 5. “Oude media, zoals kranten, worden nauwelijks nog gebruikt door leerlingen in het TSO en BSO-onderwijs. Leerlingen lezen vandaag de dag niet meer, ze zien alleen maar.” Bruyninx voegt er nog aan toe dat het wel weer een nieuwe eindterm is die er bij komt. “De gemeenschap gaat er soms te veel van uit dat de school alles gaat oplossen.”

De meeste leerlingen hebben nog nooit gehoord van 'mediawijsheid'. Toch konden we leerlingen vinden die het wel nuttig vonden. “Iets bijleren is altijd goed,” zegt Kimberly uit LL/Sito 5. “Ik ben wel geïnteresseerd in extra duiding bij het nieuws,” vindt Alissa. Alina denkt er anders over. “Als ik naar het nieuws kijk dan begrijp ik dat wel, zonder de hulp van leerkrachten.” Zeker als het over nieuwe media gaat twijfelen de meisjes. Alissa: Ik denk niet dat leerkrachten ons nog iets kunnen bijleren over facebook.”

© 2010 – StampMedia – Lisa A. May & Femmy Thewissen