De laatste jaren zitten 'bekende' modebloggers op de eerste rij naast de hoofdredacteurs van bekende modemagazines. Toegankelijkheid maakt bloggers populair. Maar hoe gaan de klassieke media hiermee om?

Meer mensen met een passie voor mode bespreken de laatste trends op weblogs als Style For Guys en Style Rookie. Op persoonlijke stijlblogs post de blogger op dagelijkse basis outfits van eigen makelij. De kijker ziet gewone mensen met een natuurlijke uitstraling. In modemagazines, daarentegen, paraderen vooral schoonheidsmodellen met extravagante kledij.

Interactie

In tegenstelling tot klassieke modemagazines communiceren auteurs van weblogs met hun lezers. De auteur van de blog is altijd bereikbaar en vraagt feedback aan het publiek. Met een klik kan de kijker een boodschap achterlaten. Lezers vertellen wat ze leuk vinden en waarom.

Magazines proberen al een tijdje de kloof te dichten tussen de amateuristische blogs en henzelf. De meeste tijdschriften hebben al een rubriek voor foto's van buitenstaanders. Ook elk tijdschrift heeft een blog, Facebook- of Twitteraccount. In Amerika en Engeland beginnen redacteurs meer en meer samen te werken met bloggers. In België lijkt dit nog een stap te ver.

Gratis publiciteit

De modewereld ontvangt modebloggers met open armen en laat modeshows live streamen. Een lange tijd huppelde de mode-industrie achter het internet aan, maar nu hebben haute-couturewebshops groot succes. Kledingfabrikanten geven modebloggers gratis spullen, hopend op een positief bericht. Andere bloggers recycleren dan weer persberichten. Juist dat commerciële aspect van blogs ontvangt in de modewereld de meeste kritiek. Voor sommigen lijkt het een hype. Of modeblogs een vaste waarde krijgen, zal de toekomst uitwijzen.

© 2011 - StampMedia - Isabelle Gheldolf


Dit artikel werd gepubliceerd door Achterhetnieuws op 26/06/2011