Fotograaf: Sophie Rata, styling:Farah El Bastani
reacties (0)

Op 23 november organiseren het nieuwsplatform mvslim.com en het Antwerpse ModeMuseum (MOMU) het eerste Modest Fashion Forum, de eerste internationale conferentie rond modest fashion.

“Modest fashion vult de nood in van mensen die verlangen naar mode waarin minder verhullende kledij centraal staat,” zegt Richa Shah, head of strategy bij het nieuwsplatform mvslim.com. “De redenen daarvoor kunnen zowel cultureel als religieus, maar ook persoonlijk van aard zijn. Er is echter geen sluitende definitie voor modest fashion omdat het voor elke vrouw iets anders betekent. Dat maakt het modeverschijnsel ook zo divers en interessant.”

Booming business

Op 23 november organiseert het Engelstalige nieuwsplatform mvslim.com samen met het Modemuseum de eerste internationale conferentie over modest fashion in de Arenbergschouwburg in Antwerpen. Ingetogen mode -in het Nederlands klinkt dat plots een stuk minder hip –  is booming: volgens Pinterest UK zijn de online zoekopdrachten ernaar sinds begin 2018 met 500 % gestegen. De waarde van de hele industrie wordt intussen geschat op 39 miljard euro.

Organisator mvslim.com weet waarover het praat. Sinds het nieuwsplatform in 2015 werd opgericht door de twee Antwerpse twintigers Hanan Challouki (25) en Taha Riani (22), is het succes ervan alleen maar gegroeid. “mvslim.com wil de onwetendheid over moslims verkleinen en rolmodellen creëren,” zegt Shah. “Het grootste deel van onze lezers zijn jonge moslims, maar we schrijven voor alle millennials, met diverse achtergronden. We hebben niet alleen een groot bereik in België, maar ook in Groot Brittanië en de Verenigde Staten. Op drie jaar tijd zijn we enorm gegroeid: onze artikels worden regelmatig overgenomen door The New York Times en the Washington Post.

Palazzo pants

Wereldwijd is modest fashion een groot succes. In 2015 was gesluierd model Mariah Idrissi in de H&M-campagne Close the loop te zien”, zegt Richa Shah. “Dat was een kantelpunt voor de grote mainstream kledinglijnen zoals Uniqlo en Nike, die het belang van modest fashion beseften en hun assortiment al snel uitbreidden. Gespecialiseerde modest fashion webshops zoals The Modist en het hippe Nesci schieten de laatste jaren als paddenstoelen uit de grond. Dat betekent echter niet dat wie modest gekleed wil gaan, enkel bij capsulecollecties of gespecialiseerde webshops kan shoppen. Integendeel. De huidige trends gaan hand in hand met de modest fashion cultuur, denk maar aan palazzo pants, maxi dresses of coltruien.”

Nog in de kinderschoenen

In het verleden organiseerde mvslim.com al twee kleinschaligere evenementen rond modest fashion, maar met deze conferentie wil ze het fenomeen op grote schaal bekend maken en een brede laag van de Belgische bevolking kennis laten maken met het modefenomeen. “In Europa en vooral in België staat modest fashion nog in zijn kinderschoenen,” zegt Shah. “Door de internationale conferentie in België te organiseren, hopen we het ook in ons land meer bekendheid te geven. Naar het Modest Fashion Forum 2018 komen zowel designers, retailers, als media,  influencers en modestudenten en iedereen die geïnteresseerd is in de modewereld en ervaring wil opdoen. Internationale uitstraling is dan heel belangrijk.”

Superdiverse samenleving

Mede-organisator MoMu was meteen enthousiast over de samenwerking met mvslim.com. Kaat Debo, directrice van het MoMu: “MoMu wil een betekenisvol museum zijn voor iedereen. Met creatieve samenwerkingsverbanden zoals die met mvslim.com bouwen we aan een netwerk van diverse partners, waardoor we een globaler perspectief kunnen geven van de superdiverse stedelijke samenleving in onze museumwerking.” Het MoMu zorgde onder andere voor de foto’s op de aankondiging van het evenement. Op de foto’s staan modellen van verschillende leeftijden en achtergronden met kledij van Belgische mainstream designers.

Mythes

Ondanks de positieve reacties van ketens als H&M en Uniqlo, bestaan er nog veel mythes rond de modetrend. Zo wordt hij vaak – ten onrechte - gezien als de kledingstijl van moslima’s met een hoofddoek. Modest fashion werd namelijk al gedragen door Joodse vrouwen nog vóór de moslima’s de term begonnen te hanteren. “Het is pas de laatste 4 à 5 jaar dat moslima’s echt hun draai erin gevonden hebben. Modest fashion overstijgt religie. Het is een kledingstijl die door iedereen gedragen kan worden. Je kan het vergelijken met mensen die ervoor kiezen enkel zwarte kleren te dragen. Modest fashion betekent voor iedereen iets anders.  Er zijn geen regels in, net omdat het zo divers is,” zegt Richa Shah.

Voorraadje aanleggen

Toch is niet iedereen onverdeeld positief over de evolutie van modest fashion. Modest fashion influencer Sarah Dimani is blij met de huidige trends, maar maakt zich ook zorgen: “Modest fashion is hot op dit moment. Kate Middleton en Victoria Beckham gaan modest gekleed en veel sterren pikken de stijl op. Alleen vrees ik dat de trends over enkele jaren weer over zullen zijn. Waardoor het weer moeilijk zal worden om je Modest te kleden met de mainstream merken. Momenteel koop ik dus veel kleren, om een ‘voorraadje’ aan te leggen.”

Programma Modest Fashion Forum

Wie het Modest Fashion Forum op 23 november wil bijwonen, mag zich verwachten aan onder andere:

  • Een sessie met Mariah Idrissi, het eerste hijabi model voor H&M, over hoe influencers de modest fashion beweging in gang hebben gezet.
  • Een panelgesprek, gemodereerd door Kaat Debo, directeur van MoMu, met in het panel een redacteur van Marie Claire, mede-oprichter van het Nederlandse modest fashion merk Nesci en de Britse influencer Sagal Shire  (https://www.instagram.com/sagaleeyaa/ ), die de toekomst en de uitdagingen van de modest fashion industrie in Europa bespreken.

De deuren van de Arenbergschouwburg zullen open zijn van 9u30 tot 17u. De inkomprijs bedraagt €95 en €45 voor studenten.

Drie belangrijke gezichten achter Modest Fashion

© instagram/halima

Halima Aden (21) 
Halima werd geboren in een vluchtelingenkamp in Kenya. Op zesjarige leeftijd verhuisde ze naar de Verenigde Staten. Halima werd bekend toen ze in 2016 weigerde haar hijab uit te doen tijdens de Miss Minnesota verkiezing in Amerika. Na haar deelname aan de verkiezing, tekende Halima bij modellenbureau IMG Models, kort daarna maakte ze haar debuut op de New York Fashion Week voor Yeezy Season 5. Vandaag werkt ze voor talloze ontwerpers waaronder Max Mara, Philipp Plein en Marc Jacobs. In juni 2017 was ze ook het eerste model met hoofddoek op cover van de Amerikaanse en Britse Vogue. 

© instagram/MariahIdrissi

Mariah Idrissi (26)
Mariah Idrissi werd op 23 jarige leeftijd gescout voor de H&M campagne ‘Close the loop’. Ze was het eerste model met hoofddoek ooit dat voor de kledingketen model stond. Sindsdien staat Idrissi  bekend als het gezicht van de modest fashion en verschijnt ze regelmatig in de media als modest fashion-experte. Ook zij komt spreken op MFF18.

© instagram/saraahdii

Sarah Dimani (25) 
Deze Antwerpse influencer met Marrokaanse roots stond als eerste vrouw met hoofddoek op de cover van Flair. Op haar instagrampagina deelt ze haar kleurrijke en edgy looks met haar 105.000 volgers en kaart ze onderwerpen als dubbele identiteit, diversiteit en mentale gezondheid aan. Ze is een van de zeven sprekers op het MFF18.

vorige volgende

Reacties

Plaats een reactie