In het kader van tekenfestival ‘The Big Draw’ kon je donderdagavond een sessie modeltekenen bijwonen in het Rubenhuis. Geïnspireerd op het werk ‘Het Pelsken’ van Rubens schetsten een twintigtal mensen in het groot atelier van de meester. “The Big Draw doet mijn droom uitkomen”, vertelt organisator Kris Verdickt.

Naaktmodeltekenen in het groot atelier van een van Vlaanderens grootste barokschilders: het was donderdagavond mogelijk dankzij de komst van The Big Draw naar Antwerpen. Met ondersteuning vanuit het Sint-Lucas Kunst Secundair. Kris Verdickt, lerares modeltekenen: “Via mail kreeg ik de vraag of ik iets wou organiseren voor The Big Draw en dit idee kwam meteen in me op. Tekenen in deze atmosfeer was iets wat ik nog graag wou doen. Een droom die uitkomt”, glimlacht ze.

Omringd door de geest van Rubens en enkele van zijn werken werd er druk geschetst door de aanwezige tekenaars. Het model, gekleed in een pelsmantel, kreeg het na wat verschillende poses koud. Twee uur stilzitten in een ruimte waar het 20 graden is, warmt je natuurlijk niet op. “Omwille van de schilderijen kunnen we de temperatuur niet veel hoger zetten”, vertelt Hilde Bogaerts, medewerkster van het Rubenshuis.

Schetsen

Ook enkele tekenaars krijgen het fris, terwijl anderen zo opgaan in het schetsen dat ze van de kou niets merken. Iedereen doet zijn uiterste best om Het Pelsken, een schilderij van Rubens waarop zijn tweede vrouw is afgebeeld, zo goed en zo kwaad mogelijk te benaderen. Het werk is vooral bekend vanwege de manier waarop Rubens (toen 61) de knieën van zijn geliefde (toen 24) schilderde.

Na afloop is Verdickt zeer tevreden. Ook de aanwezigen, onder wie vooral amateurtekenaars, verlaten het atelier van de meester met een lach op hun gezicht en een handvol schetsen onder de arm. Ziehier onze poging:

The big draw

© 2014 – StampMedia – Sien Wevers

Lees ook: Antwerpen ontvangt tekenfestival ‘The Big Draw’


Dit artikel werd gepubliceerd door Apen.be op 24/10/2014
Dit artikel werd gepubliceerd door Jongerenplaneet.be op 24/10/2014
Dit artikel werd gepubliceerd door Het Nieuwsblad - online op 24/10/2014