De start-up Nestpick wil de Belgische studentenhuurmarkt veroveren. Via het onlineplatform moeten jongeren op een gemakkelijke, snelle en vooral veilige manier een kot, appartement of huurwoning kunnen vinden. “We lossen de problemen van de huidige markt op en zetten een nieuwe huurstandaard neer.”

Nadat hij zelf door een huisjesmelker opgelicht werd, richtte de student-ondernemer Fabian Dudek (22) vorig jaar in Rotterdam de verhuurwebsite Nestpick op. Aanvankelijk mikte hij op internationale studenten, voor wie het soms moeilijk is een degelijke woning in een onbekend land te vinden. “Mijn generatie denkt globaal: jonge professionals trekken naar het buitenland om daar korte tijd te studeren of werken. In hun zoektocht naar een verblijfplaats vallen ze jammer genoeg dikwijls ten prooi aan oplichters, omdat ze onvoldoende toegang tot de lokale huurmarkt hebben.”

Ook de Nederlandse studenten zelf kwamen al snel bij Dudek aankloppen. “De huidige huurmarkt is vreselijk verouderd. Generatie Y wil geen tientallen obscure websites afschuimen om uiteindelijk bedrogen uit te komen. Nestpick biedt de oplossing: wij verzorgen niet alleen de communicatie tussen huurder en verhuurder, maar controleren eveneens de kwaliteit van de woningen. Waar Airbnb eerder op goedkope, korte verblijven focust, viseren wij de huurmarkt tussen 100 en 2.000 euro.”

Bemiddelingskosten

Nadat Nestpick afgelopen jaar Nederland, het Verenigd Koninkrijk, Italië, Spanje en Frankrijk bestormde, plant het bedrijf in 2015 een aanval op de Belgische studentenhuurmarkt. “We geloven immers dat we de huidige marktspelers kunnen overtroeven”, vertelt woordvoerster Luisa Gerke. “Het is onze doelstelling om op termijn Europawijd actief te zijn.”

Volgens Dudek is de gebruiksvriendelijkheid van zijn concept de grootste troef. “Online vind je alle informatie over de aangeboden woningen. Eenmaal je overtuigd bent van je keuze, stort je het bedrag op onze rekening en kan je meteen intrekken. Wij schrijven de huur pas op de rekening van de verhuurder over als we van jou de bevestiging gekregen hebben dat alles in orde is. De verhuurder heeft wel het recht om vooraf de huurder te beoordelen. Het hele proces kost hem trouwens niets.”

Dat is voor de huurder niet het geval. Die betaalt bij een succesvolle dienstverlening namelijk nog eenmaal de helft van de maandhuurprijs aan Nestpick. Nochtans zijn bemiddelingskosten in België bij wet verboden. “We vragen geen bemiddelingskosten, maar wel een vergoeding voor het gebruik van onze website en de woningcontrole. Onze dienst is volledig transparant: we brengen vraag en aanbod zo efficiënt mogelijk tezamen. Daarom kan het honorarium in de toekomst stijgen, wanneer we merken dat de vraag hoger dan het aanbod is”, aldus Gerke.

Status quo uitdagen

Nieuwe initiatieven zoals Airbnb en Uber stuitten de voorbije maanden op protest van de traditionele aanbieders. Regeringen wereldwijd discussiëren over een aangepaste wetgeving. Nestpick maakt zich alvast weinig zorgen. “De website is helemaal legaal en vrij van oplichting. Toen de huurwetgeving tot stand kwam, werd natuurlijk niet op toekomstige innovaties geanticipeerd. Bovendien is het logisch dat sommige mensen ons niet graag zien komen: we dagen de status quo uit. Vastgoedmakelaars zijn behoorlijk ontevreden wanneer we een nieuwe stad in ons aanbod opnemen. We merken duidelijk dat de onvrede toeneemt.”

Aangezien Nestpick zijn diensten steeds uitbreidt, ging Dudek naar nieuw kapitaal op zoek. De firma Rocket Internet nam de onderneming over en verhuisde de hoofdzetel naar Berlijn. Ondertussen telt het bedrijf vijftig werknemers. “Specifiek voor de Belgische markt zal er een compleet team samengesteld worden. Daarnaast bereiden we een nieuwe financieringsronde voor en praten we met andere investeerders om onze doelstellingen te verwezenlijken. Een woning vinden moet leuk zijn, niet stresserend”, besluit Gerke.

© 2015 – StampMedia – tekst: Laurens Soenen


Dit artikel werd gepubliceerd door De Redactie op 24/01/2015
Dit artikel werd gepubliceerd door DataNews op 27/01/2015