© Neibo

Het Brusselse Neibo is de eerste coöperatie in mobiele telefonie in België. Bij een coöperatie hebben klanten en coöperanten inspraak in de strategische keuzes die de onderneming maakt. Neibo zal dezelfde service als andere telecomoperatoren aanbieden, maar wil in de toekomst een deel van hun winst investeren in lokale en duurzame projecten die gekozen worden door de coöperanten. Stampmedia sprak met één van de teamleden van Neibo, Christophe Marquez.

© Neibo

Hoe is het idee rond Neibo ontstaan?

“Quentin Verstappen, één van de mede-oprichters van Neibo, had al sinds 2012 het idee om een coöperatie op te richten. Omdat hij graag meer burgers wil stimuleren om aan coöperatief ondernemen te doen. Er bestaan al verschillende coöperaties in andere sectoren, maar in mobiele telefonie was dat nog onbestaand. Met de tijd is het idee concreter geworden en zo is Neibo ontstaan, de eerste Belgische coöperatie voor mobiele telefonie. Het is officieel een coöperatie geworden op 25 mei 2018.”

“Het idee is geïnspireerd op het model van The Phone Coop, een Britse coöperatie van mobiele telefonie. Het verschil tussen The Phone Coop en Neibo is wel dat The Phone Coop is ontstaan door een groep van de andere coöperaties. Naast The Phone Coop, is er ook een Zwitserse coöperatie voor mobiele telefonie: Coopmobile.”

Hoe komt het dat Neibo gekozen heeft voor een juridische vorm van een coöperatie en niet voor een BVBA of een NV?

“Neibo wil menselijk kapitaal boven winst zetten. We willen de organisatie ook op een democratische manier aanpakken, daarom is er een stem per persoon. Daarnaast willen we ook burgerparticipatie stimuleren. We willen de visie doorgeven om samen met burgers een dienst te organiseren in plaats van die dienst te commercialiseren.”

© Neibo

Wat voor coöperatie zal Neibo zijn? Een burgercoöperatie of een werknemerscoöperatie?

“We zijn een burgercoöperatie en zo zijn we ook erkend bij de Nationale Raad voor Coöperatie (NRC). We willen Neibo mee laten besturen door de coöperanten, waardoor het belangrijk is dat er één stem per persoon is.”

Ziet Neibo het zitten om deel uit te maken van netwerken van verschillende coöperaties (Febecoop, Coöperatief Vlaanderen,…)?

“Zeker! We zijn ten eerste een nationale coöperatie en ten tweede is het ook belangrijk dat coöperaties van elkaar leren en hun sterktes samen bundelen om goed te kunnen samenwerken.”

© Neibo

Welke bijdrage zou Neibo leveren aan het telecommunicatielandschap?

“We worden een nieuwe virtuele operator en zijn van plan om dezelfde service als de drie grote operatoren aan te bieden met marktconforme prijzen. Maar ons doel zal volledig verschillen. Zo zal onze winst enerzijds terugvloeien naar onze coöperanten via kortingen én anderzijds geïnvesteerd worden in lokale, duurzame en ethische projecten. Die projecten worden gekozen door de coöperanten zelf.»

Neibo heeft een interessante vorm van financiering. Als iemand een aandeel van 20 euro koopt, dan wordt het door het Brussels Hoofdstedelijk Gewest verdubbeld. Hoe is Neibo geslaagd in die opzet?

“We hebben een subsidiedossier met duidelijke plannen opgesteld en het voorgesteld aan het Sociaal Ondernemingsfonds van het Brussels Gewest. Eenmaal voorgesteld, waren ze mee met ons idee en nu zijn ze bereid om ons verder financieel te steunen zodat we onze doelstelling kunnen bereiken.”

Waar zie je Neibo over vijf jaar?

“Neibo zal een succesvol alternatief zijn voor het huidige aanbod van telecommunicatie. We hopen dan ook met veel coöperanten te zijn. Dat zal de burgerparticipatie vergroten en het coöperatief ondernemen in België verder stimuleren.”

Om haar visie te verduidelijken, zal Neibo “on tour” gaan in verschillende Belgische steden. Op 12 juli zal Neibo aanwezig zijn in Antwerpen en op 17 juli in Kortrijk.


Dit artikel werd gepubliceerd door (Het Nieuwsblad online) op (06/07/2018)

vorige volgende