(Supo.be) Elke student die de trein neemt, heeft het al wel eens meegemaakt: een propvolle trein waar de mensen in de gang moeten rechtstaan en toch is er een halflege wagon die voorzien is van een gele streep. Eerste klasse, waar oude mannen met een lederen koffertje plaatsnemen om in alle rust en stilte van het uitzicht te kunnen genieten. Op Facebook heeft de groep 'Ik ben voor de afschaffing van eerste klasse in de trein' al bijna 4.600 leden. Een teken dat de pendelaar geen fan is van de elitewagon. Kan eerste klasse nog wel in deze tijd?
‘Veel mensen vragen naar eerste klasse. Die biedt een zeker surplus. Het klinkt cru, maar vooral tijdens de spits heb je meer kans op een zitplaats’, zegt Frieke Neyrinck, woordvoerster van NMBS. Het idee dat de mensen die de gele wagon nemen zichzelf meerwaardig zouden vinden, is volgens Neyrinck niet juist. ‘Dat is een heel andere interpretatie van de termen eerste en tweede klasse. Eigenlijk is het op de trein zoals in het vliegtuig, daar heb je ook business en economy. Als je in eerste klasse wil zitten, betaal je meer. Maar je krijgt er ook iets voor terug.’
Dat ‘iets’ zijn zeker geen betere zetels, want die verschillen niet zozeer van de rest van de trein. Dat is ook niet het doel van eerste klasse. ‘Je moet er rustig kunnen zitten en zeker kunnen zijn van een plekje. Alle zetels in de treinen zijn comfortabel, ook die in tweede klasse.’
Zitten en zwijgen
In andere landen bestaan er zwijgwagons. Daar moet je stil zijn, zodat je medereizigers rustig van de stilte kunnen genieten. In de andere wagons mag je wel praten en naar muziek luisteren. ‘Bij ons gaan we dat niet invoeren. Wij organiseren wel hoffelijkheidscampagnes’, zegt Frieke Neyrinck. ‘Op die manier vragen we aan de reizigers om rekening te houden met elkaar, om hun mp3-speler niet te luid te zetten, niet te luid te telefoneren en geen twee plaatsen op te eisen.’
Dat de NMBS geen rekening zou houden met studenten, is niet waar. ‘Voor de kotstudenten hebben we ervoor gezorgd dat er op vrijdag en zondag extra ruimte voorzien is van en naar Leuven en Gent, zodat er meer mensen op de trein kunnen. Dat is nu al zeker een jaar zo. Die extra wagons zijn er gekomen op vraag van de studenten zelf. We staan dus wel open voor opmerkingen en proberen ook oplossingen te vinden.’
Baas op eigen trein
Het beeld van een lege eerste klassewagon terwijl de rest van de trein overvol zit, is volgens Neyrinck sterk overdreven. ‘Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat alles vol zit tijdens de spits, ook de eerste klasse.’ Als er toch veel mensen moeten rechtstaan en er is nog plaats over in eerste klasse, mogen de reizigers niet zomaar naar de gele wagon verhuizen. ‘De treinbegeleider kan zelf beslissen om een rijtuig te declasseren. Hij moet dat dan melden aan de reizigers. Zij mogen niet uit initiatief in eerste klasse plaatsnemen. Wij zien de treinbegeleider als baas van zijn trein. Hij beslist.’
© 2011 - Supo.be - Tekst: Katleen Tops
Dit artikel verscheen eerder op Supo.be en kadert in een samenwerking tussen StampMedia en Lessius Mechelen.