(Xioskrant) Drie tot vijf procent van alle kinderen is hoogbegaafd. Dit wil echter niet zeggen dat ze zonder problemen hun schoolcarrière doorzwemmen. Onderpresteren komt veel voor bij hoogbegaafde kinderen.

Op jongere leeftijd moeten hoogbegaafde kinderen minder moeite doen om te leren en bereiken ze voortdurend een hoger niveau dan hun klasgenootjes. Als ze dan nieuwe leerstof krijgen die moeilijker is, weten ze niet hoe ze ermee moeten omgaan en ontbreekt de discipline om de leerstof aan te pakken.

Doordat ze plots minder goed beginnen te scoren dan de rest van de klas denken ze dat ze dommer zijn. Als niemand ingrijpt, glijden de kinderen af naar een lager niveau. Ouders en school spelen een belangrijke rol in het omkeren of verhinderen van onderpresteren.

Uitdagende leerstof

Volgens Renata Hamsikova, oprichtster van IeKu advies, zijn aparte klassen voor hoogbegaafde kinderen een oplossing. “Ze krijgen geen onderwijs op hun niveau waardoor ze nooit leren werken voor hun punten."

Een andere oplossing zijn kangoeroeklassen, een project dat al loopt in sommige scholen. In deze klassen komen hoogbegaafde leerlingen gedurende twee tot vier uur per week samen om aan specifieke projecten te werken. Voor de moeilijke vakken krijgen ze uitdagende leerstof zodat ze zichzelf kunnen blijven prikkelen.

Leefomgeving

De ouders hebben logischerwijs ook een grote invloed op het leergedrag van hun hoogbegaafde kinderen. Onderpresteren kan enkel worden opgelost dankzij een goede samenwerking tussen de school en de ouders. Thuis kan een kind geprikkeld worden zodat het op school blijft presteren.

Het onderpresteren is voelbaar in alles. "Ook bij de jeugdvereniging merk ik dat sommige kinderen moeilijkere opdrachten nodig hebben om optimaal te kunnen functioneren", zegt Michelle Damoiseaux van VKSJ Maaseik. "Het moeilijke is vooral om ze niet te isoleren als hoogbegaafd. Je mag ze niet in een hokje duwen, maar je moet het toch klaar krijgen om ze moeilijkere opdrachten te laten uitvoeren. Ze moeten zich als een belangrijke schakel in de groep voelen net omdat ze die moeilijkere opdrachten aankunnen."

© 2012 – Xioskrant – Frank Deckers


Dit artikel werd gepubliceerd door Pienternet.be op 31/10/2012