Het baggerschip Congo River lag op maandag 6 juli 2015 aangemeerd aan de Scheldekaaien. Heel wat mensen wilden het imposante schip bezoeken. De Congo River, 168 meter lang en een 38 meter breed, werd tussen maart en juni volledig gerenoveerd in Istanbul in Turkije.

Terwijl Antwerpen in de ban was van de Tour de France was er ook aan de Scheldekaaien iets unieks te beleven. Het baggerschip Congo River lag op 6 juli 2015 aangemeerd aan de cruiseterminal van Antwerpen. Het schip maakt deel uit van de vloot van DEME, een bedrijf dat zich wereldwijd bezig houdt met baggeren, landwinning en offshore opdrachten.

Het schip, dat in 2011 werd gebouwd, werd tussen maart en juni volledig gerenoveerd in Istanbul in Turkije. Op hun doorreis van Turkije naar Rusland besloot de bemanning om het schip één dag open te stellen voor het publiek in Antwerpen. Een unieke kans voor scheepvaartfanaten, want het schip heeft hier maar zelden opdrachten.

Sleephopperzuiger

Met een lengte van 168 meter en een breedte van 38 meter is de Congo River de grootste sleephopperzuiger uit de vloot van DEME. Sleephopperzuigers hebben aan boord een arm, of zuigbuis, die men over de bodem sleept waardoor zand, slib en zelfs gravel van de bodem opgezogen kan worden. In het ruim van het schip wordt opgeslagen wat opgezogen wordt.

In totaal heeft de Congo River een laadvermogen van 48.000 ton, of 30.000 kubieke meter. Dat komt overeen met een voetbalveld dat bedekt wordt met een laag zand van 5 meter, of ongeveer 1000 vrachtwagens.

http://www.flickr.com/photos/stampmedia/sets/72157656234323762

Persen, dumpen of rainbowen

Om het ruim van het schip opnieuw leeg te maken, kan men kiezen tussen drie verschillende technieken: persen, dumpen of rainbowen. Bij het persen wordt het schip door drijvende buizen verbonden met het land. Daar wordt het zand of slib dan tegen hoge kracht opgespoten.

Bij het dumpen kan het schip, zoals de term het zelf zegt, zijn lading door een luik onderaan de romp in het water dumpen.

Een derde techniek is het rainbowen. Daarbij wordt het zand of slib, met grote kracht, uit een buis op de boeg van het schip gespoten. Dat gebeurt in een straal, waardoor tijdens deze techniek regelmatig regenbogen verschijnen. Daar heeft de techniek zijn naam aan te danken.

© 2015 – StampMedia – Sebastiaan Peeters