Voor de tiende keer organiseerde de Vlaamse ScholierenKoepel (VSK) een inspraakdag in het Vlaamse Parlement, waar de leerlingen hun stem konden laten horen over de hete hangijzers die het onderwijsdebat beheersen. “Het is belangrijk in debat te kunnen gaan met andere leerlingen en politici”, klinkt het.

Maandag 2 maart 2015. Geen volksvertegenwoordigers in het halfrond van het Vlaams Parlement, maar wel honderd leerlingen uit de middelbare school die met politici in debat gingen over de toekomst van het Vlaamse onderwijs.

In de voormiddag konden leerlingen met elkaar discussiëren over de thema’s die hen bezighouden, zoals de geplande besparingen, diversiteit en het pestgedrag op scholen. Na de middag stonden er twee activiteiten op het programma: eerst een rondetafel waarbij leerlingen en politici direct met elkaar in debat gingen over onderwerpen als diversiteit, de motivatie van leerkrachten en het escaleren van schoolconflicten. Nadien een vragenrondje, met minister van Onderwijs Hilde Crevits in de schijnwerpers.

Bekijk de fotoreportage:
https://www.flickr.com/photos/stampmedia/sets/72157648820261663/

Vrijheid

Bij de rondetafelgesprekken was er weinig nieuws onder de zon. De felste discussies vonden plaats aan de tafel waar diversiteit het onderwerp was. Lieven Boeve, directeur-generaal van het katholiek onderwijs, vond dat diversiteit anno 2015 geen probleem hoort te zijn. Hij merkte op dat er in het Vlaamse onderwijs vier koepels zijn: katholiek onderwijs, het GO! (gemeenschapsonderwijs), het OVSG (Onderwijssecretariaat voor Steden en Gemeenten van de Vlaamse Gemeenschap) en het POV (Provinciaal Onderwijs Vlaanderen). “Die scheppen voldoende diversiteit.”

Raymonda Verdyck, hoofd van het GO!, moest ongewild weer deelnemen aan de hoofddoekendiscussie. “Dat verbod werd in 2009 al goedgekeurd, na veel debatten. We stelden vast dat mensen die niet wilden meegaan in het levensbeschouwelijke verhaal, onder druk werden gezet. Buiten de schoolmuren moet het algemene debat worden opgestart. Dat vragen wij al sinds 2009.”

“Om iedereen gelijk te stellen, moet je dus vrijheden afnemen”, constateerde leerling Carl (16 jaar). Raymonda Verydck antwoordde fijntjes: “De vrijheid van de een limiteert die van de ander. Wij weigeren mee te stappen in een debat zoals in het Verenigd Koninkrijk, waar een school wordt opgericht specifiek voor homoseksuele leerlingen, omdat zij te hard gepest worden op normale scholen.”

Godsdienst

Ook de zin en onzin van godsdienstonderwijs bleef niet onbesproken: “Wij hebben sinds een paar weken godsdienst, zedenleer en islam samen, als experiment”, zei leerling Gérôme (17 jaar). “Het is leerrijk om elkaar te zien in elkaars geloof.”

Het hoofd van het GO! verwees ook naar de vzw LEF, samengesteld uit professoren, filosofen en schooldirecteurs, die ervoor pleit godsdienstonderwijs te vervangen door een algemeen vak Levensbeschouwing, Ethiek en Filosofie. Verdyck: “Zover wil het gemeenschapsonderwijs niet gaan. Er moet meer debat komen tussen de groepen gelovigen en ongelovigen. Het komt erop aan dat we elkaar beter leren kennen.”

Vraag het aan Crevits

In de Pieter Breughelzaal legden leerlingen minister van Onderwijs Hilde Crevits het vuur aan de schenen. Op zogenoemde WolkieTalkies schreven de leerlingen hun vragen voor de minister. “Kwaliteit is prioriteit in de besparingen”, was haar mantra. “Leerlingen moet hun zegje kunnen doen. Het is belangrijk dat zij hun invloed uitoefenen op hun schoolcultuur.” Leuk weetje: minister Crevits volgde de richting Latijn – Wiskunde, maar haar lievelingsvak was Lichamelijke Opvoeding.

Voor het andere debat moest Crevits verstek laten gaan. Het werd een rondje: vraag het aan de assistenten. An Verreth, kabinetschef, en Ruben Plees, raadgever van de minister, behandelden thema’s als de aanwezigheid van actualiteit en politiek in het secundair onderwijs en de brede eerste graad. “De mogelijkheid tot integratie van actuele feiten in lessen is er, maar het is aan de leerkracht om de eindtermen hieraan aan te passen”, klonk het.

Over de brede eerste graad werd gezegd: een VSO-systeem met van alles een beetje komt er niet, wel meer keuzepakketten. Concreet komt er een tussensysteem met vijf domeinen, zoals bijvoorbeeld Taal & Cultuur. Een vak als Latijn zal onder deze noemer worden geplaatst. Er gaat ook ernstig gesnoeid worden in het aantal studierichtingen. Er zijn er nu zo’n 300, dat worden er dus een pak minder.

Reacties

De inspraakdag kon op veel bijval rekenen van de leerlingen, al was er ook kritiek. “De antwoorden van de minister waren te oppervlakkig”, zei Laurens (17 jaar). Adriana (13 jaar) trad hem bij: “Het debat was niet zo geweldig. Er werd te weinig ingegaan op reacties van andere leerlingen.”

Florian (18 jaar) was er al voor de tweede keer bij en was nog steeds even enthousiast: “Het is interessant om de meningen van jongeren en politici samen te zien vloeien. Het cliché van de politieke partijen en hun visies is voor mij doorbroken.” Michelle (16 jaar) concludeerde: “Het is belangrijk om in debat te gaan met andere leerlingen en politici.”

Lora Hasenbroekx, de 16-jarige voorzitster van het VSK, sprak van een succes. “Iedereen gaat naar buiten met een fantastisch gevoel: ze werden gehoord en hun mening over onderwijs heeft hier duidelijk een plaats gekregen.” Een uitgebreid interview met Lora Hasenbroekx volgt binnenkort.

© 2015 – StampMedia –Sien Wevers en Jonathan Hendrickx



Dit artikel werd gepubliceerd op Allesoverjeugd.be op 04/03/2015