© WikiCommons

In de wereld van sociale media symboliseert een blauw vinkje altijd een zekere status en erkenning. Het is een teken dat je als publieke figuur, merk of bekendheid geverifieerd bent en dat je betrouwbaarheid wordt erkend. Met de introductie van Meta Verified, waar je maandelijks betaalt om je account geverifieerd te maken, lijkt dit eens zo gewilde blauwe vinkje zijn glans te verliezen.

Toen Elon Musk, de nieuwe eigenaar van Twitter, eerder aankondigde dat gebruikers vanaf april zouden moeten betalen voor een blauw vinkje op zijn platform, veroorzaakte dit nieuws heel wat commotie. Twitteraars die een geverifieerd account willen, moeten daar maandelijks 11 euro voor neertellen. 

Ondanks de heisa, inspireerde het Meta, het moederbedrijf achter onder meer Facebook en Instagram, om hetzelfde te doen. Meta vraagt met Meta Verified voor het blauwe vinkje maar liefst 16,99 euro per maand via de app van Facebook of Instagram. Wie het abonnement via de browserversies afsluit, betaalt 14,99 euro.

De vraag die velen zich ongetwijfeld stellen, is waarom mensen überhaupt betalen om een blauw vinkje te krijgen. Voor bekende merken, politici, sporters en acteurs is het begrijpelijk, aangezien zij vaak het slachtoffer zijn van nepaccounts die zich voordoen als hen. 

Nepaccounts

De mogelijkheid dat nu zelfs personen met een beperkt of zelfs geen bereik voor deze optie kunnen kiezen, is teleurstellend. De erkenning die bij zo’n blauw vinkje hoorde, vervaagt nu snel en zet de deur voor online oplichters alleen maar wijder open. Nu iedereen die betaalt, zichzelf een geverifieerd account kan aanmeten, is het niet ondenkbaar dat het aantal nepaccounts zal toenemen.

Ikzelf kreeg in april onverwacht een blauw vinkje van Meta op Instagram. Ik deed de aanvraag omdat ik op mijn persoonlijke Instagramaccount vaak promo maak voor Karama Solidarity, de solidariteitsorganisatie waar ik voor werk. Ik wilde ook via mijn eigen profiel mensen warm maken om geld te doneren voor het goede doel. Dankzij een blauw vinkje zouden mijn volgers sneller kunnen achterhalen dat mijn intenties oprecht zijn.

“Ik wilde ook via mijn eigen profiel mensen warm maken om geld te doneren voor het goede doel. Dankzij een blauw vinkje zouden mijn volgers sneller kunnen achterhalen dat mijn intenties oprecht zijn”

Destijds verliep het proces van het aanvragen van zo’n vinkje volledig anders dan nu. Je moest een aanvraag indienen bij Meta, die tot dertig dagen kon duren voordat deze werd behandeld. Bij afwijzing moest er nog eens dertig dagen gewacht worden voordat er een nieuwe aanvraag ingediend kon worden. De aanvraag vereiste onder andere referenties zoals krantenartikels, je moest uitleggen hoe mensen jou zouden moeten kennen en wie jouw doelpubliek is. 

Vervelende advertenties

Pas na vier pogingen is het mij gelukt om de ‘verificatietag’ te krijgen. Met de komst van Meta Verified ben ik eerlijk gezegd liever mijn blauwe vinkje kwijt dan rijk. Het heeft zijn nut volledig verloren, nu er alleen nog een onderscheid gemaakt wordt op basis van gebruikers die betalen en die niet betalen.

Meta biedt voor een Premiumaccount zogezegd ook nog ‘verhoogde accountbescherming’, ‘snellere service ondersteuning’ en ‘unieke stickers’. Dat is onze 15 euro per maand nauwelijks waard. Het zou veel logischer zijn als Meta Verified ook andere voordelen met zich mee zou brengen, zoals het elimineren van vervelende advertenties op Instagram en Facebook. Dat zou pas een tastbare verbetering bieden aan de gebruikerservaring en een valide reden zijn om maandelijks geld te betalen aan Meta.

Daarom wil ik mensen, en zeker jongeren, sterk adviseren om niet te vallen voor deze dure trend die uiteindelijk weinig toevoegt aan het gebruik van de sociale media apps van Meta. Het is belangrijk om kritisch te blijven en niet te geloven dat zo'n blauw vinkje automatisch je status of geloofwaardigheid verhoogt. Er zijn andere manieren om jezelf te onderscheiden en je stem te laten horen zonder je portemonnee te leggen voor een symbool dat zijn waarde heeft verloren.

Laten we ons daarom richten op de inhoud, op de kwaliteit van onze bijdragen en de impact die we kunnen maken zonder afhankelijk te zijn van symbolen zoals het blauwe vinkje. Verleg daarom de aandacht naar waar het echt om draait: authenticiteit, betrokkenheid en de kracht van ons eigen unieke geluid in de digitale wereld.


Dit artikel werd gepubliceerd door Mirari op 25/07/2023.

vorige volgende