De uitspraken van Jo De Poorter in ‘De tafel van Gert’ over kleuterleerkrachten zijn een klap in het gezicht van iedereen die elke dag vol passie en toewijding in het onderwijs staat, vindt reporter Omar Bouiraamane.
Als oud-leerling van de Driehoekschool in Antwerpen heb ik aan den lijve ondervonden hoe waardevol kleuteronderwijs is. Mijn herinneringen gaan verder dan de speelhoeken en knutselmomenten. Het waren mijn kleuterjuffen die me de basisvaardigheden van taal en rekenen bijbrachten, maar ook sociale vaardigheden, creativiteit en zelfvertrouwen. Het was een plek waar ik mocht groeien, waar ik fouten mocht maken en waar ik leerde om nieuwsgierig te zijn naar de wereld om me heen.
Het idee dat kleuterjuffen en -meesters niet geschikt zouden zijn om taal- en wiskundelessen te geven, of dat hun werk zich beperkt tot knutselen en poppenkast, getuigt van een schrijnend gebrek aan respect en inzicht in wat dit vak inhoudt.
“Zonder de passie en inzet van kleuterleerkrachten stort de fundering van onze toekomst in. Zij leggen de basis waarop kinderen groeien, leren en bloeien”
Wat veel mensen niet begrijpen, is dat kleuteronderwijs meer is dan een voorbereiding op het ‘echte’ leren in de lagere school. Het ís echt leren. Het gaat over kinderen leren om samen te werken, na te denken, problemen op te lossen en hun eigen unieke talenten te ontdekken. Kleuterleerkrachten zijn niet alleen lesgevers, ze zijn opvoeders, vertrouwenspersonen en inspirators.
De kritiek die kleuterleerkrachten nu over zich heen krijgen, bijvoorbeeld door mediatrainer Jo De Poorter donderdagavond in ‘De tafel van Gert’, is niet alleen misplaatst, maar ook schadelijk. In Play 4-programma zei hij onder meer dat “de mensen die zijn opgeleid tot kleuterjuf of kleutermeneer (sic) niet getraind zijn om dingen te leren aan kinderen, zoals tellen of taal, en schrijven al helemaal niet. (…) We moeten onze kinderen al echt dingen aanleren en niet alleen knutselen of poppenkast spelen.”
Zulke kritiek ondermijnt de waarde van een beroep dat cruciaal is voor onze samenleving. Als we de rol van kleuteronderwijs blijven onderschatten, riskeren we een generatie kinderen die niet volledig voorbereid is op de uitdagingen van de toekomst.
Daarom wil ik een oproep doen: laten we afstappen van stereotypes en de werkelijke waarde van kleuteronderwijs erkennen. Bezoek een kleuterklas, kijk naar het werk van deze leerkrachten en zie hoeveel kennis, creativiteit en geduld er nodig is om kinderen te laten bloeien. Alleen door waardering te tonen voor hun werk, kunnen we bouwen aan een betere toekomst voor onze kinderen. “Zonder de passie en inzet van kleuterleerkrachten stort de fundering van onze toekomst in. Zij leggen de basis waarop kinderen groeien, leren en bloeien. Het is tijd om kleuteronderwijs serieus te nemen, want zonder een stevige basis stort alles in.