Tijdens Paradise City stonden ecologie en duurzaamheid centraal, maar het festival was ook een walhalla voor wie houdt van elektronische muziek. Bezoekers uit binnen- en buitenland zakten af naar Steenokkerzeel.

Think green”, was de boodschap, maar het bleef een festival waar mensen naartoe gingen om zich te amuseren. Zelfs regen en modder ontmoedigden de festivalgangers niet. Al hielp ook voetbal op groot scherm voor de mannen.

Burgers van zeewier en algen                    

Het festival is van begin tot einde eco-friendly. Rokers krijgen bij aankomst zelfs een asbakje mee. De snacks in de foodtrucks zijn gezond en op basis van natuurlijke producten. De “Dutch Weedburger”, bijvoorbeeld, is gemaakt van zeewier en algen. Door weinig vlees- en zuivelproducten te gebruiken in hun burgers, wordt de uitstoot van broeikasgassen verlaagd en besparen ze duizenden liters water en hectaren grond.

“Ik ken deze foodtruck van andere festivals”, vertelt festivalgangers en nail artist Elfi Debruyn. “Het is één van de redenen dat ik ook naar Paradise City ben afgezakt.” Naast groene burgers verkocht de foodtruck ook geroosterde insecten, zoals maden en sprinkhanen. Een gewaagde keuze die bezoekers toch konden pruimen.

Elektronisch betalen

Eten en drinken werden niet op de reguliere manier, met bonnetjes, betaald. Om papierverspilling tegen te gaan, kon je met de app ‘Tsjing’ elektronisch betalen. Op voorhand kocht je credits die op de chip van je festivalbandje terecht kwamen. Om iets te kopen, moest je dan alleen je bandje laten scannen.

Unieke locatie

Niet alleen de focus op ecologie maakt het festival uniek, ook de locatie draagt daaraan bij. De weide naast het Ribaucourtkasteel is een unieke setting voor een festival.

(Foto © Tara Boutaleb) (Foto © Tara Boutaleb)

Geen VIP area

Een afgebakende VIP area waar mensen zich afscheiden en flessen champagne poppen, hoort niet bij de filosofie van Paradise City. Daarom dat bekende gezichten als fashionista Tiany Kiriloff, acteur Axel Daeseleire of presentator Kobe Ilsen gewoon in het publiek vertoefden zoals andere festivalgangers.

Maar ook de artiesten begaven zich na hun set in het publiek. DJ Martin Anke, beter bekend als Lake People, begaf zich na zijn set tussen de andere bezoekers en genoot van de andere acts. “Het leuke hieraan is dat je meer contact hebt met de mensen. Mensen komen naar me toe en zeggen dat ik een toffe set heb gespeeld. Dat is leuk, omdat ik dan weet dat ik hen een toffe tijd heb bezorgd en dat maakt me oprecht blij. Daar doe ik het voor.”

Bezoekers konden zich wel als VIP registreren. Drankjes die ze bestelden werden zo persoonlijk naar hen gebracht. Enkele palen en bomen op het terrein hadden een QR code die gescand kon worden. Zo kwam je terecht bij de app van Tjing. Je bestelt je drankje, wacht even, en je drankje wordt gebracht. Zelfs de wachttijd werd je meegegeven.

Recycleren was bovendien de boodschap: lege bekers terugbrengen, brachten ook extra credits op.

Regen

Wisselvallige regenbuien maakten van zondag niet de ideale dag om af te sluiten. Niet alle bezoekers waren even goed voorzien op de modder. Dat was te zien aan de witte sneakers bedekt met modder. Maar of de regen stoorde? “Absoluut niet”, klonk het bij meerdere enthousiaste bezoekers.

© 2016 – StampMedia – Tara Boutaleb