Op 25 juni is het weer tijd voor een splinternieuwe editie van Pennenzakkenrock bij het Zilvermeer in Mol. Dit jaar wordt het niet alleen een festival voor, maar ook door jongeren. Voor de vijftiende editie wordt namelijk een speciale Creative Stage ingericht, waarop zes jonge bands hun ding kunnen komen doen.

Het begin

Pennenzakkenrock is begonnen als initiatief van de Kinderprovincieraad. Het idee was om een festival te organiseren dat zich specifiek op kinderen en jongeren richtte. Het festival bleek een schot in de roos. Pennenzakkenrock is in de loop der jaren sterk gegroeid. Elk jaar komen er zo'n dertigduizend bezoekers. De organisatie is dan ook overgegaan van de Kinderraad naar een werkgroep van volwassenen. Het oorspronkelijke idee is echter niet verloren gegaan. Het zijn nog steeds jongeren die de affiche helpen samenstellen. Want wie weet beter wat er leeft, wie in is en wie helemaal niet?

Creative stage

Een concept als dat van de Creative Stage is geen onbekende voor de organisatie van Pennenzakkenrock. Onder de naam Smurfrock was vroeger al een paar keer een jongerenpodium te zien op het festival. Op dat podium stonden echter meer actjes dan er heuse optredens waren. Bovendien werd er enkel geplaybackt. “Na een aantal edities van Smurfrock begon het aantal inschrijvingen flink terug te lopen,” zegt Jan Peeters, lid van de werkgroep die Pennenzakkenrock organiseert. “Daarom besloten we om te stoppen met Smurfrock.” Toch was het duidelijk dat er niet alleen veel jongeren muziekliefhebbers zijn, maar dat er ook echt talent tussen zit. “Daarom besloten we een nieuw format te bedenken. Dat werd dan uiteindelijk de Creative Stage,” aldus Peeters.

www en tv

Dat het talent van jonge muzikanten vandaag meer erkend wordt, is niet zo verwonderlijk. In vergelijking met pakweg vijftien jaar geleden zijn de mogelijkheden flink uitgebreid. Waar bandjes vroeger makkelijk ontmoedigd raakten omdat ze niet verder kwamen dan de ouderlijke garage of kelder, bestaan er nu websites als YouTube of Myspace. Via deze websites bereik je met een paar muisklikken de hele wereld. Ook de televisie speelt een niet onbelangrijke rol. Kijk maar naar het succes van talentenshows als Idool of, specifiek voor jongeren, Eurosong for Kids.

Nieuwe dEUS

Het concept van de Creative Stage was echter niet specifiek gebaseerd op het succes van die televisieshows. De populariteit van deze programma's kan Pennenzakkenrock misschien wel een duwtje in de rug geven, maar het evenement wil eerder onbekende jonge bands een kans geven op een echt, professioneel optreden. Tot 1 maart mag iedereen zich inschrijven door een demo en een bio naar Pennenzakkenrock te sturen. Vervolgens zal een jury, bestaande uit professionele Vlaamse muzikanten, de zes beste kandidaten kiezen uit alle inzendingen. Die krijgen deze zomer dan de unieke gelegenheid om op te treden voor een enthousiast publiek. Een gouden kans voor iedereen die ervan droomt om de nieuwe dEUS te worden of in de voetsporen van The Ditch te treden.

Meer inlichtingen over het wedstrijdreglement bijvoorbeeld: creativestage [at] pennenzakkenrock.be (creativestage[at]pennenzakkenrock[dot]be)
Demo en bio kun je sturen naar Pennenzakkenrock 2009 - Creative Stage - Zilvermeerlaan 2 - 2400 Mol.
En vanaf 1 februari ook via www.pennenzakkenrock.be

© 2009 – StampMedia – Noémie Six