Het Landjuweel is dit jaar toe aan zijn 81ste editie in gaststad Oostende. Kunstencentrum KAAP opende op donderdag 2 november zijn deuren voor de voorstelling ‘God is a word - that’s what we heard’. Performancecollectief Club Jaecques gaf de aftrap met woordkunst en improvisatie op het ritme van jazz-muziek.
Club Jaecques is een performancecollectief van drie jonge artiesten. Oostendenaars Daan Borloo, Sam David en Sam Ecker vinden elkaar op het raakvlak van theater, tekst en muziek.
Waar staat Club Jaecques voor?
Sam Ecker: Sam, Daan en ik delen dezelfde passie om te performen. We laten ons niet graag afbakenen. Dat is ons kenmerk. Vooral in de zin dat we proberen in te spelen op het moment zelf. Nu zijn we bezig met een huiskamertournee. Dat is echt de max. Maar we improviseren ook met jazz en woord.
Sam David: Club Jaecques is een inhoudelijk engagement. Je praat over dingen die je belangrijk vindt. Het is ook leuk om te experimenteren met artistieke vormen. Ik zou hier graag mijn job van willen maken.
Daan Borloo: Ik doe gewoon mee omdat Sam daar zijn job van kan maken. (lacht)
Welke betekenis heeft het Landjuweel voor Club Jaecques?
Daan Borloo: We zijn geen amateurvereniging. Het Landjuweel selecteert elk jaar de beste toneelvoorstellingen. Daarnaast biedt het Landjuweel ook een alternatief programma waar wij deel van mogen uitmaken.
Sam Ecker: We proberen door te groeien tot het professionele circuit. We zweven tussen amateurtoneel en het professionele veld. Voor ons is het een mooie kans om op het Landjuweel te staan. We zijn alle drie van Oostende. De stad ligt ons nauw aan het hart. Het is fijn dat mensen je de hand reiken en dat we de kans krijgen om deel te nemen aan het evenement.
Waar hebben jullie elkaar voor het eerst ontmoet?
Sam Ecker: We zaten alle drie in dezelfde middelbare school. Sam en ik zaten in dezelfde klas en Daan een jaar hoger. Club Jaecques is heel pragmatisch gestart. Alle drie schrijven we teksten en maken we muziek. We voelen de nood en goesting om verhalen te delen met elkaar. Het is super chill om met z’n drieën mensen uit te nodigen of op een podium te kruipen. Samen staan we er sterk voor. Geleidelijk aan groeien we steeds meer naar elkaar toe doorheen onze projecten.
Vind je het soms moeilijk om naar elkaar te luisteren?
Sam David: We zijn alle drie heel intens. Daan en ik zijn geneigd om iets heel vormelijk te maken. Dit staat soms te ver af van menselijkheid en toegankelijkheid. Als Sam Ecker geen voeling met het thema heeft, spreekt hij zich hierover uit. Zo proberen we samen een manier te zoeken om meer aansluiting met het publiek te vinden. We proberen het lijfelijk te maken, bijvoorbeeld door iets een naam te geven. Dit doen we door een personage te verbeelden waarrond we thema’s, ideeën, teksten en klanken laten samenkomen. Als publiek kan je dat personage mee opbouwen in je hoofd.
Wat betekent jazzmuziek voor jullie?
Sam David: Als muzikant heb ik een grote affiniteit met muziek. Jazz is een super boeiende vorm om tekst en muziek samen op een podium te verenigen. In Gent is dat ook iets dat heel organisch kan ontstaan. Twee jaar geleden vierde ik mijn verjaardag in Hot Club Gent. De Club organiseerde een jamsessie. Na een paar glazen champagne, sprong ik op het podium. Ik kende wat teksten uit mijn hoofd en probeerde dit uit. Dat voelde heel cool.
Sam Ecker: Persoonlijk is jazz voor mij het muziekgenre dat het meeste risico en gevaar inhoudt. Dat gevaar heb ik nodig als ik een performance breng. De jazzmuzikant lokt je als het ware uit je kot. Jazz kan niet afgelijnd worden. Het is niet vast. Dat vind ik zo mooi aan jazz.
Daan Borloo: Ik kan dat ook iets minder zweverig omschrijven. Voor mij is jazz zowel moeilijk als gemakkelijk. Ik word mij bewust van allerlei dingen terwijl ik naar jazz-muziek luister.
Sam David: Ik vind het vooral moeilijker. Ik denk dat het een zeer flexibele en dankbare muziekstijl is. Bij pop- of rockmuziek zit je vaak vast in bepaalde strofen of refrein-structuren. Improvisatie doen wij in veel projecten graag. In Gent op de boekenverkoop ten voordele van 11.11. 11. schreven we teksten en speelden we livemuziek. In elk project proberen we iets van improvisatie te steken. Er is altijd een scène die zegt van: ‘Doe maar wat’. We zien wel wat er gebeurt op het moment. Soms lukt dat en soms niet. Dat houdt het spannend en superleuk.
Schrijven jullie samen gedichten of individueel?
Daan Borloo: Nu zitten we in de fase waarin we elk onze eigen teksten brengen, maar ik hoop dat dit ooit anders wordt.
Sam David: Het hangt ook af van het project. Bij de huiskamer tournee ‘Die man was me beloofd en nu is-ie verloofd’ hebben we deels alleen geschreven maar dan leggen we ze samen. We bewerken elkaars teksten om ze vervolgens in elkaar te laten vloeien.
Waar haalt Club Jaques inspiratie om gedichten te schrijven?
Sam David: Het zijn teksten die alle soorten vormen aannemen. Dit gaat van proza en poëzie tot tweets. We vinden overal inspiratie. Een keer dat je in de flow zit om teksten te schrijven heb je aan elk vonkje genoeg om tien pagina’s te schrijven. Dan heb je iets om op verder te bouwen. Als je zonder inspiratie zit, moet je je laten prikkelen door naar buiten te komen. Ik begin heel autobiografisch, maar dan neem ik afstand van de tekst. Anders zou dit niet heel gezond zijn.
Daan Borloo: Alles wat ons omringt, geeft ons inspiratie. Ook de keuzes die je maakt, bijvoorbeeld de opleiding die je volgt, zijn concrete inspiratiebronnen. Ze beïnvloeden je denkkader. Sam David heeft veel kennis van YouTube. Sam Ecker kijkt op naar Nederlandstalige schrijvers. Literatuur en theater zijn ook een vergaarbak van alles wat je kan bedenken over de samenleving. De meest abstracte grote thema’s, zoals Netflix, Hollywood en liefde kunnen we combineren met banale details… Dat lukt ons goed.
Hoe ziet jullie volgende project eruit?
Sam David: Voor het volgende project komt onze huisfotograaf Tijs Soete erbij. We gaan een soort muziektheater maken dat vertrekt vanuit een fotografisch idee. We zijn allebei met fotografie bezig en we spelen samen muziek in dezelfde band. Ik speel gitaar en Tijs is een multi-instrumentalist. Hij speelt basgitaar, allerlei soorten fluiten (pan-fluit, tin whistle, blokfluit), sax en cello.