(PIDMAG) Sociale media zijn meer dan een communicatiemiddel. Met wat geduld, ambitie en een portie geluk leveren ze je misschien wel een sterrenstatus op. Beyhan, Céline en Rachid vertellen hoe zij bekend werden dankzij sociale media en geven tips voor een succesvolle account

Beyhans online kookboek

Beyhan Agirdag, een jaar geleden nog een onbekende hobbykok uit Maasmechelen, post op Instagram foto’s van gerechten. Die foto’s leverden haar ondertussen 110.000 volgers op, zowat het dubbele van Jeroen Meus. Haar account heet ‘Mutfaktayim’, Turks voor ‘ik ben in de keuken’. Ervaring in de keuken had Beyhan al. Ze baatte samen met haar man tien jaar lang een kebabzaak uit, maar faam leverde haar dat nooit op.

“Mijn Instagramprofiel is begonnen als een online kookboek voor mezelf en mijn vriendinnen. Oorspronkelijk instagramde ik en-kel in het Turks, maar sinds ik in de krant ben gekomen, heb ik veel Vlaamse volgers. Daarom besloot ik mijn recepten ook in het Nederlands te posten.”

Beyhan post niet alles wat ze maakt op Instagram. “Als ik een lekker recept heb, probeer ik het eerst zelf uit en indien nodig pas ik het aan. Het recept schrijf ik altijd uit op papier. Tijdens het koken maak ik een dertigtal foto’s. De beste post ik dan later samen met het recept op Instagram. Hoewel ik de foto’s gewoon met mijn iPhone maak, krijg ik er vaak complimentjes over.”

Beyhan spendeert dagelijks ongeveer twee à drie uur op Instagram. “Ik probeer de band met mijn volgers te onderhouden door direct op elke vraag of commentaar te reageren. Dat appreciëren ze echt, maar er kruipt veel tijd in.” Ondertussen is het sociale medium een deel van haar leven geworden. “Dankzij Instagram heb ik veel nieuwe mensen leren kennen. Hoewel ik ze nog nooit gezien heb, praten we alsof we beste vriendinnen zijn. Ook in de buurt word ik nu vaak herkend.”

Geld verdienen via haar account is voor Beyhan geen must. “Ik krijg vaak de vraag om producten te promoten, maar ik ga er niet op in. Mijn account moet persoonlijk blijven. Dankzij Instagram mag ik wel een receptenreeks maken voor Het Belang van Limburg en deze de zomer staan er ook enkele workshops gepland. Een kookboek? Dat is voorlopig nog toekomstmuziek.”

Beyhans Instagramtip:
“Wees bereikbaar voor je volgers en bouw een goede band met ze op. Maak mooie foto’s en volg gelijksoortige accounts om inspiratie op te doen”.

Céline's bikinifoto's

De 23-jarige Céline heeft een voltijdse job als juf en spendeert bijna al haar vrije tijd op Instagram. Met succes, want haar account telt meer dan 650.000 volgers. Een hele prestatie als je weet dat Stromae ‘slechts’ 200 000 volgers heeft. Met haar mooie bikini- en modefoto’s zet ze Instagram in vuur en vlam.

Céline steekt veel tijd in haar account. “Mensen denken soms dat het snel wat fotootjes posten is, maar in werkelijkheid komt er veel meer bij kijken. Gesponsorde posts vergen een hele planning. In combinatie met mijn voltijdse job als leerkracht kan dat druk worden. Gelukkig doe ik het erg graag.”

Sociale media hebben het leven van Céline veranderd. “Ik had nooit gedacht dat ik dagelijks een pakketje met kledij of andere producten toegestuurd zou krijgen om aan mijn volgers te tonen. Om de bekendheid doe ik het niet, wel om leuke contacten te leggen. In de toekomst staan er nog spannende dingen te gebeuren. Ik droom van een eigen bikini- of kledinglijn.”

Céline's Instragramtip:
“Start vooral niet met het idee dat je succesvol wil worden. Probeer gewoon jezelf te blijven en aan je volgers te tonen wat jij leuk vindt.”

Rachids dashboardfilmpjes

Rachid Abourig – beter bekend als ‘Bear Grills van Antwaarpe’ – werd in no time een succes door zijn grappige Facebookfilmpjes. In zijn BMW rijdt hij in ’t Stad rond, terwijl hij pittige politieke praatjes maakt. Die ritjes leverden hem ondertussen al 50.000 likes op. Toch twijfelde Rachid in het begin. “Ik keek eerst de kat uit de boom, maar de voordelen van Facebook overtroffen veruit de nadelen.”

“Het begon met mijn persoonlijke account ‘Rach Abo’, waarop ik korte, grappige filmpjes postte over uiteenlopende onderwerpen: van survival en het Europees Parlement tot racisme op school. Het is trouwens tijdens de opname van een survivalfilmpje in Marokko dat ik op mijn naam kwam: Bear Grills van Antwaarpe. Toen ik besloot om een fanpagina aan te maken, had ik al snel 30.000 likes.”

“Met mijn Facebookpagina wil ik vooral mijn stem laten horen in het maatschappelijk debat. Daarin spelen sociale media een steeds belangrijkere rol.” Zijn pagina beheert Rachid puur voor het plezier. “Geld verdienen doe ik er niet mee. Dat doe ik door te gaan werken van nine to five. Ik heb trouwens al meerdere lucratieve voorstellen afgewezen en dat ga ik principieel blijven doen: want uit wiens hand men eet, diens woord men spreekt.”

Rachids Facebooktip:
“Geloof niet in het aantal ‘vrienden’, maar geloof in hun kwaliteit. Een Facebookvriend waarmee je geen terraske kunt gaan doen, is het niet waard om je tijd in te steken

© 2015 - StampMedia - Lien Schoofs & Sara Robeijns


Dit artikel verscheen eerst in PIDMAG, het magazine van StampMedia – Jaargang 4 Nr.11 p. 8-9