Met een klein hartje lazen veel scholieren de afgelopen dagen de stortvloed aan tweets en krantenberichten. Het debat woedde in alle hevigheid en politieke spelletjes werden gevoed door oneliners en vooral door een berg misverstanden. Scholieren voelden zich een speelbal van de politiek. Nu er een akkoord op tafel ligt is de Vlaamse Scholierenkoepel (VSK) in de eerste plaats opgelucht dat er schot in de zaak komt. Het akkoord is een eerste stap in de goede richting maar scholieren blijven ook nog met een pak vragen en bedenkingen zitten. Voor scholierenvoorzitter Lyle Muns is het compromis te vrijblijvend en heeft het onvoldoende ambitie. 'Politieke hachjes redden op kap van leerlingen', noemt hij het.
'Scholieren bleven aan de zijlijn staan tijdens de onderhandelingen van de laatste dagen. Hoe luid moeten jongeren roepen om niet vergeten te worden in zo'n belangrijke discussies zoals ze recent gevoerd werden?', vertelt Muns. 'Het akkoord is een compromis geworden en we hadden niets anders verwacht. Het is een compromis waarin alle partijen zich kunnen vinden, maar waarbij het eigenlijk nog altijd niet duidelijk is waar we naar toe gaan. Maar mag je van onderwijs, het fundament van onze samenleving, wel een compromis maken?', vraag Muns zich af.
Ondertussen staan de kranten al vol met stellingen over wie nu de winnaar is, maar of de leerlingen zullen winnen, dat valt nog te bezien. De ene beweert een brede eerste graad te hebben, de andere stelt dat het maar om minimale veranderingen gaat. Het compromis laat toe dat partijen hun eigen invulling geven. Maar voor ons blijven er nog te veel vragen onbeantwoord. De politici hebben misschien hun vel gered, maar geldt die redding ook voor leerlingen?', aldus Muns.
De brede eerste graad verschilt volgens de scholierenkoepel in de plannen te weinig van de huidige eerste graad. 'Zal in dit systeem niet iedereen nog steeds op zoek naar een samengesteld pakket dat voor hem of haar het 'hoogste' lijkt? Maar de kracht van een brede eerste graad moet net zijn dat je kan ontdekken waar je goed in bent en wat je graag doet. We vragen ons af of de bron van de waterval in deze plannen wordt uitgedroogd.'
Naast de onduidelijkheden staan er volgens de scholierenkoepel ook zeker goede plannen in het masterplan. 'Dat de schotten tussen de onderwijsvormen zullen wegvallen kunnen wij alleen maar toejuichen. Een structurele verandering van ons onderwijssysteem was dringend nodig. Nu is het belangrijk dat er een mentaliteitsverandering komt, scholen moeten meewillen'. Ook het verminderen van B- en C-attesten is een stap in de goede richting. VSK zegt al langer dat kiezen voor een richting een positieve keuze moet zijn.
De Vlaamse Scholierenkoepel vraag aan de regering om duidelijkheid te scheppen en een echt draagvlak te creëren rond deze hervormingen. Bovendien roepen we scholen op om echt actie te ondernemen. De keuzevrijheid van scholen kan wel voor een aarzelende hervorming zorgen. Die ingebouwde veiligheid baart ons zorgen. Maar dat de koepels en netten zich achter de hervormingsplannen scharen voedt de hoop dat veel scholen de plannen toch zullen volgen.
Lyle Muns, voorzitter Vlaamse Scholierenkoepel
Deze bijdrage vertegenwoordigt de persoonlijke mening van de auteur die niet noodzakelijk samenvalt met de mening van de redactie.