reacties (0)


Op zondag 7 juni organiseerde actiegroep ‘Picnic The Streets’ opnieuw een protestpicknick op het Beursplein in Brussel. Ze voerden op een originele manier actie tegen het mobiliteitsplan van het stadsbestuur. “Wij willen de ruimte teruggeven aan de inwoners en streven naar een betere luchtkwaliteit”, vertelt Bram Dewolfs, een van de organisatoren.

Een drietal weken geleden lanceerde ‘Picnic The Streets’ een nieuwe protestactie. Op zondag 7 juni zou er opnieuw een picknick in hartje Brussel plaatsvinden. Daarvoor werd de Anspachlaan gedeeltelijk afgesloten. Zo konden ongeveer 1.500 deelnemers, veelal jongeren, picknicken op het Beursplein. Zij toonden op die manier dat ze niet tevreden zijn met de verkeersdrukte in de hoofdstad van ons Belgenland.

“Kom maar met de auto”

De manifestanten protesteren tegen het nieuwe mobiliteitsplan van het stadsbestuur. Die besloot wel om een deel van Brussel autovrij te maken, maar tegelijkertijd introduceerden ze vier nieuwe stadsparkings. Op die manier wordt het verkeer nog steeds aangemoedigd om doorheen de stad te rijden.

“Het stadsbestuur richt zich voornamelijk op de commerce en toeristen. Ze houden hierbij te weinig rekening met de inwoners van de stad Brussel”, verduidelijkt mede-organisator Bram Dewolfs. “Het grote probleem is dat mensen worden aangemoedigd om met de wagen te komen. Brussel is een stad die roept: kom maar met de auto.”

Fijn stof

Vooral tijdens de zonnige lenteperiodes hebben steden zoals Brussel met grote hoeveelheden fijn stof af te rekenen . Doordat vele boeren in die periode hun velden bemesten, komt er ammoniak vrij. Die stof reageert met de stikstofoxiden, afkomstig van het verkeer. Fijn stof is het resultaat.

Dat alles heeft natuurlijk gevolgen voor de gezondheid van de inwoners. Het verhoogt de kans op longkanker, hartinfarcten en diabetes. De luchtvervuiling zorgt er bovendien voor dat de levensverwachting met ongeveer een jaar daalt. “Ongeveer 30 procent van de Brusselse jeugd heeft te kampen met ademhalingsproblemen zoals astma”, voegt Dewolfs eraan toe.

Lussensysteem

Een lussensysteem, zoals in Gent, zou een goede oplossing bieden. Op die manier kunnen auto’s Brussel binnenrijden en goedkoop parkeren aan de stadsrand. Dat lussensysteem zou echter voorkomen dat de voertuigen doorheen de stad rijden. Maar liefst vier vijfden van het verkeer in Brussel rijdt immers gewoon door de stad om op die manier een binnenweg te nemen.

Volgens de Wereldgezondheidsorganisatie is de luchtvervuiling in Brussel inderdaad problematisch. De Europese normen zijn milder, maar ook hier scoorde Brussel (op 8 juni) ondermaats. Het stadsbestuur moet dringend in actie schieten, klinkt het bij de actievoerders: “We willen een stad die niet enkel bestemd is voor machines, maar ook voor de inwoners.”

Philippe Van Parijs

Enkele jaren geleden kwam econoom en filosoof, Philippe Van Parijs op het idee om te picknicken als teken van misnoegen. “Het is dan ook een leuke en makkelijke manier om actie te voeren”, stelt mede-organisator Bram Dewolfs. 1.500 picknickers zijn wel wat minder dan de allereerste protestpicknick – op Facebook kondigden overigens meer dan 3.500 mensen hun komst aan. Vanwege de examens? “Kan, maar de mediabelangstelling was enorm. Op die manier was het dus zeker een succesverhaal”, besluit Dewolfs.

© 2015 – StampMedia – Annick Wellens



Dit artikel werd gepubliceerd op Jongerenplaneet.be op 11/06/2015


Reacties

Plaats een reactie