De solden lopen naar hun einde toe, maar bij het Antwerpse label RAAR. beginnen ze deze week pas. De zomercollectie, 3 sweatshirts , twee t-shirts en een worker jacket, werden voorgesteld in een pop-upstore in de Lange Nieuwstraat. “Die winkel lokte veel bezoekers, maar we richten ons toch op onze webshop.”

Begin 2014 trok twintiger Benjamin Pan naar de toen 19-jarige Limburger Kevin Gabriëls met het idee om het merk RAAR. op te richten. We zijn één jaar later en het Antwerpse brand is niet meer uit het straatbeeld weg te denken.

Gabriëls: “Ik studeer grafisch ontwerp aan de AP hogeschool in Antwerpen. Er lopen intussen veel projecten in het Antwerpse. Het gaat hard, daarom vind je me de laatste tijd vaker in Antwerpen”, steekt de jonge ondernemer van wal.

Het gaat hard zeg je, maar dat hebben jullie volledig aan jezelf te wijten!
(lacht) Dat is waar. Toen we RAAR. oprichtten, bestond onze lijn enkel uit gedrukte shirts. De kleuren waren beperkt tot zwart en wit – we wilden het simplistisch houden. Voor de zomercollectie hebben we echter drie sweatshirts, twee t-shirts en een worker jacket uitgebracht. Die sweatshirts zijn redelijk uniek. De grey jumper is een grijze wolle trui, ideaal om aan te trekken bij een meer formelere gelegenheid, en lightweight, dus dunner dan een gemiddelde sweater. Ideaal dus voor de zomer.

De huidige collectie is ook zeer strak. Ontwerper Benjamin heeft zich laten inspireren door hedendaagse, zeer abstracte en minimalistische architectuur. De t-shirts zijn nog steeds zwart-wit en zowel de rechthoek als het lettertype op het shirt verwijst naar de strakke architectuur.

Hoe worden ideeën vertaald in de designs?
Door luidop creatief, maar ook praktisch te denken. Een mooi voorbeeld daarvan is onze reversible crewneck: twee voor de prijs van één.

Benjamin haalt zijn inspiratie vanuit verschillenden hoeken. Zo denk ik aan ons gebruik van de chenille borduurtechniek, die gebaseerd is op de baseball varsity jackets met op dezelfde manier geborduurde letters.

Handtassen van het merk Raar!

Hoe is het concept RAAR. begonnen?
Benjamin had altijd al het idee om RAAR. op te richten - in 2012 verkocht hij samen met enkele vrienden al shirts. Ik had toen ook mijn eigen brand. Bijna twee jaar geleden spraken we voor het eerst: “Raar, dat heeft toch iets? Dat moet toch aanslaan?”

In oktober 2014 lanceerden we de eerste collectie. Dertig stuks gingen al snel de deur uit. De draagtassen moesten we geregeld bijmaken, op vraag van onze klanten.

Daarna gingen we op zoek naar een fabriek die zich toespitst op echte kledingproductie. We wilden geen streetwear maken met enkel bedrukte kleren, maar echt kleding ontwerpen. T-shirts bedrukken, dat kan iedereen - ontwerpen is een andere zaak.

Wat representeert RAAR.?
Het motto van RAAR. luidt: “We believe being different is created by being true to yourself.”

In eerste instantie maken we kleren die we zelf zouden dragen. Twijfelen we aan een bepaald kledingstuk, dan wordt het niet op de markt gebracht. Zichzelf zijn en blijven vinden we belangrijk, maakt niet uit wat anderen daarvan vinden. De kleding is redelijk sober en eerder strak omdat dat onze eigen stijl is. Wij ontwerpen voor onszelf en klanten die er zichzelf in kunnen vinden.

Het resulteert in enkele mooie samenwerkingen, tot in Parijs. Hoe zijn die tot stand tekomen?
Wij hebben samengewerkt met FAIRFAX Thrillmatic, een fuifcollectief uit Parijs. Zij zetelen ook in Brussel en gingen een evenement organiseren in de Gentse Club 69, met de Amerikaanse rapper Cashy Kesh als headliner. Voor die gelegenheid zocht Thrillmatic een Belgisch merk die een shirt voor hen wou ontwerpen. Uiteindelijk kozen ze voor RAAR.: zij gaven ons de nodige vrijheid om er een te maken. Wij hebben een simpel clean T-shirt ontworpen met het logo van RAAR. en Thrillmatic.

Daarnaast hebben we al gecollaboreerd met de Chase livestream. We maken voornamelijk kleding, maar we draaien ook muziek. Zo hebben RAAR. en Chase elkaar gevonden.

RAAR. reikt dus verder dan kleding alleen.
Benjamin en ik proberen gewoon zoveel mogelijk contacten te leggen. Daarnaast hebben we de taken verdeeld: Benjamin is designer, ik hou me met de commerciële kant bezig. We proberen onze collecties ook tijdig te lanceren. Deel 1 van onze wintercollectie kwam in oktober, deel 2 in januari. De zomercollectie hebben we in mei gelanceerd. Als jong bedrijf leer je al doende.

Professioneel zijn is ook een must, anders nemen mensen je niet au sérieux. In het begin was het vooral zoeken: je hebt liefhebbers en mensen die het maar niets vinden wat je doet.

Lag dat aan het feit dat je nog zo jong bent?
Dat denk ik niet. Iets opstarten is niet makkelijk, je zal altijd mensen hebben die het maar niets vinden of andere moeilijkheden ondervinden. Elk begin is moeilijk. Dat motiveert om door te zetten.

Zijn er brands of designers waar jij en Benjamin naar opkijken?
Voor mij persoonlijk: Aimé Leon Dore, Norse Projects en het Daily Paper van onze noorderburen uit Amsterdam... Toch blijft onze gemeenschappelijke favoriet het legendarische merk Supreme met het sterke diversiteit. Hun succes van Supreme zouden wij graag evenaren! (lacht)

Model met Raar! merk kledij aan

Wat was een kantelmoment voor RAAR.?
Toen we onze eerste collectie lanceerden, waren we erg nerveus. Er was veel geïnvesteerd en als het een flop zou zijn, dan was alles voor niets geweest. Als de eerste collectie niemand aanspreekt: forget it! Maar onze naam wordt steeds bekender. We zijn simpel begonnen, maar stilaan breiden we verder uit.

De zomercollectie staat sinds maandag in solden. Wat is de volgende stap?
Momenteel werken we samen met 25TWELVE, een Amsterdamse blog met webshop. Er zal ook een nieuwe pop-upstore komen in het najaar bij de release van onze nieuwe collectie.

We zijn ook volop in overleg met eventuele retailers, die met ons kunnen samenwerken. Onze kledij in de winkelrekken: dat zou een fantastische volgende stap zijn.

© 2015 – StampMedia – Tara Boutaleb


Dit artikel werd gepubliceerd door Apen.be op 28/07/2015
Dit artikel werd gepubliceerd door Newsmonkey.be op 28/07/2015