Sinds oktober 2014 is de 16-jarige Lora Hasenbroekx uit Zellik de voorzitster van de Vlaamse ScholierenKoepel (VSK). Zij ziet erop toe dat leerlingenraden van Vlaamse scholen en het ministerie van Onderwijs vlot met elkaar communiceren. "Ik maak me vooral zorgen over de gevolgen van besparingen in het onderwijs."

Voor de tiende keer werd een inspraakdag voor leerlingen gehouden in Brussel. Scholieren kregen de kans om rechtstreeks vragen te stellen aan minister van Onderwijs Hilde Crevits (CD&V) en in gesprek te gaan met beleidsmakers. Ook onderwijsbazen Raymonda Verdyck (GO!) en Lieven Boeve (VSKO) zakten af naar Brussel om met hun leerlingen te discussiëren over verschillende onderwijsthema's. Allen passeerden ze langs Lora Hasenbroekx (16), sinds begin dit schooljaar de voorzitster van de Vlaamse ScholierenKoepel (VSK).

Lora: "Met honderd scholieren waren we present in het Vlaams Parlement. Iedereen kwam hier binnen met een bang hartje, want niemand wist wat de inspraakdag was. Maar nu gaat iedereen naar buiten met een fantastisch gevoel: de leerlingen werden gehoord en hun mening over onderwijs heeft hier duidelijk een plaats gekregen."

Je bent sinds oktober 2014 de voorzitster van de Vlaamse ScholierenKoepel (VSK). Hoe kwam je op die positie terecht?

Lora: "Ik ben al sinds het tweede middelbaar actief bij VSK, nu zit ik in het vijfde middelbaar. De structuur van onze organisatie is goed. Je kunt zowel bestuurlijke dingen doen als gewoon je mening geven over onderwijs. Toen ben ik stapje per stapje voorzitster van de VSK geworden. Uiteraard kom je daar niet zomaar terecht."

Wat zijn dan je specifieke taken als voorzitster?

Lora: "Ik ben het externe gezicht van de organisatie, zowat de baas naar buiten toe. Ik moet vooral de media te woord staan, maar ook veel gesprekken voeren met onderwijsmensen. Onlangs ben ik bijvoorbeeld bij de onderwijsinspectie geweest. Daar heb ik de mening van scholieren over de inspectie en wat er anders kan, toegelicht. Ik moet dus echt veel doen, en soms gebeurt dat ook tijdens de schooluren, uiteraard."

Is dat makkelijk te combineren?

Lora: "Als ik tien lesuren per week afwezig ben, valt dat moeilijk te combineren. Maar het lukt echt goed. Ik heb toffe klasgenoten die mij vanavond op de hoogte zullen brengen van wat er tijdens de les gebeurd is. Superfijn dat ze dat doen! Niet alle leerkrachten vinden het even fijn, maar ik krijg wel de steun van mijn directeur."

Vorige maand haalde je de media met een open brief aan Hilde Crevits en de actie ‘Blaas leven in onze toekomst’. Heb je de indruk dat er al meer is gebeurd op dat vlak?

Lora: "Ik maak me vooral zorgen over de gevolgen van besparingen in het onderwijs. Minister Crevits reageerde meteen met een brief van een medewerker. Maar de brief kwam niet aan bod, dus hoop ik dat er nog iets mee gebeurt en dat er geluisterd wordt naar scholieren. Tenslotte is er geen school zonder ons, dus moeten ze ons er zeker bij betrekken."

Vind je het jammer dat er niks over de brief werd gezegd?

Lora: "Neen, want er zijn veel zaken aan bod gekomen. Die besparingen zijn niet het belangrijkste. Dat is meer een onrust die wij ventileren. Er zijn belangrijkere thema’s die zeker wel op de agenda staan."

Zoals bijvoorbeeld het hoofddoekenverbod in het gemeenschapsonderwijs. Hoe staat de VSK daar tegenover?

Lora: "Eerst en vooral is het belangrijk dat scholen die een verbod opleggen in dialoog gaan met hun leerlingen over de hoofddoek. Leerlingen moeten begrijpen waarom al dan niet een beslissing wordt genomen. Die inspraak van leerlingen is zeker belangrijk. Dat willen we meegeven aan de scholen. Het gaat dus niet alleen over de hoofddoek, maar over alle onderwerpen in onderwijs. Als je een nieuw schoolreglement lanceert, betrek dan je leerlingen erbij! Zo krijg je ook ondersteuning van de leerlingen en gaan ze het reglement niet zomaar wegstoppen in hun boekentas."

Een ander heet hangijzer was de brede eerste graad, ofwel de hervorming van het secundair onderwijs. Wat denkt de VSK?

Lora: "Bij onderwijshervormingen willen wij meteen de boodschap geven dat we erbij betrokken willen worden, dat inspraak mogelijk is en dat we op de hoogte willen blijven. We willen niet zomaar geconfronteerd worden met de ene beslissing na de andere. Neem ons mee aan tafel!"

Je won vorig jaar ook de wedstrijd ‘Helden van later’ voor je idee voor een vak Politiek & Maatschappijleer. Heb je er al iets over gehoord of blijft het bij een idee?

Lora: "Toen ik won, was ik nog geen voorzitster van de VSK. We hebben het sindsdien onderzocht en het besluit luidde dat het politieke en maatschappelijke gedeelte in elk vak aan bod zou moeten komen. Er waren positieve reacties, maar achteraf heb ik er niks meer over gehoord. Jammer."

Tot slot: wat wil je na je humaniora gaan studeren aan de universiteit of hogeschool?

Lora: "Waarschijnlijk rechten of politieke wetenschappen."

Veel succes daarmee!

© 2015 – StampMedia – Sien Wevers en Jonathan Hendrickx



Dit artikel werd gepubliceerd door Alles over Jeugd op 06/03/2015