Het Open Doek Filmfestival van Turnhout is dit jaar aan haar twintigste editie toe. In de marge van het festival loopt in het kunstforum Würth de fototentoonstelling Open Asia van de internationaal gerenommeerde setfotograaf Kris Dewitte.

Voor de tiende editie van Open Doek maakte je de fotoreeks Uit de schaduw, nu Open Asia. Welke band heb je met dit festival?

Twaalf jaar geleden was ik op het festival om foto’s te maken van een regisseur. Toen leerde ik Marc Boonen kennen, de artistiek leider van Open Doek. Hij was gefascineerd door mijn werk en vroeg zich af hoe ik te werk ging op buitenlandse sets, waar er toch taalbarrières zijn. Naar aanleiding van de tiende verjaardag van het festival heb ik dan verschillende zwart-witportretten mogen maken van bekende regisseurs zoals Ang Lee, Walter Salles en Zhang Yimou, van wie het festival in eerdere edities films vertoonde.

Merk je een groot verschil tussen het fotograferen van Aziatische en Westerse filmsets?

Naast de gezichten en de locaties is er één groot verschil; het licht. Dat bepaalt voor een groot deel je fotografie. Je kan exact hetzelfde fotograferen in Azië, maar door het gebruik van het aanwezige licht krijg je toch een totaal ander beeld. Als je denkt aan Azië, denk je vaak aan rode of gele kleuren, maar daar zeiden ze me dat ze eerder aan groen en zwart dachten. Bij de selectie voor deze tentoonstelling viel me inderdaad op dat dat de dominerende kleuren waren.

De Belgische (theater)regisseur Franz Marijnen omschreef je ooit als een echte ogenfotograaf. Wat bedoelde hij daarmee?

Dat was na de fotoreeks Jong, over jonge Vlaamse acteurs zoals Matthias Schoenaerts en Veerle Baetens. Mijn foto's zijn impressies. Ze tonen niet hoe een film wordt gemaakt. Het is de uitdrukking van mijn gevoel daar aanwezig te zijn.

De blik van een persoon vertelt hoe die mens is. Het gevoel dat iemands blik geeft als ik het vastleg, is cruciaal voor het al dan niet slagen van een foto. Het gaat over mijn reflectie over die welbepaalde persoon. Dat is één moment en vaak ook één gevoel. Maar, ik kan vandaag een foto van jou nemen en morgen een hele andere, toch zijn die ogen van groot belang.

Wanneer ben je in de niche van film- en setfotografie terechtgekomen?

Via mijn oom die acteur was, ben ik als achtjarig jongetje op de set van de Vlaamse televisieserie De burgemeester van Veurne terechtgekomen. Daar heb ik mijn eerste foto's gemaakt. Mijn eerste echte film was Blueberry Hill van Robbe De Hert. Dat was tijdens mijn eerste jaar van de opleiding fotografie, toen kon ik ook naar het filmfestival van Cannes gaan. Mijn eindwerk fotografie ging over acteurs in de coulissen van het theater. Film was dus al veel eerder in mijn leven dan fotografie, dat is er eerder toevallig bijgekomen.

Voor Jong fotografeerde je aanstormend Vlaams acteertalent, maar wie vind je het interessantste om te fotograferen?

Regisseurs vind ik toch altijd bijzonder om te fotograferen. Ik fotografeerde bijvoorbeeld al Wong Kar Wai, David Lynch, Francis Ford Coppola en Martin Scorsese. Ik ben zelf altijd verrast dat ik die foto's mag maken. Als fotograaf moet je die openheid bewaren, ik wil het daarom ook niet als evident zien.

Eigenlijk moet je iedere foto als een nieuw begin zien. Soms werk ik met dezelfde mensen, maar in een totaal ander kader. Dus moet ik telkens opnieuw beginnen.

Tot slot, wat wil je bereiken met deze expositie?

Open Asia is een stap verder in mijn eigen werk. Ik werk veel op Belgische, Nederlandse en Franse filmsets. Toen Marc me vroeg om een nieuwe tentoonstelling te maken, kwam ik vrij snel op het idee om Aziatische sets te gaan fotograferen.

Ik wil de Aziatische cinema dichter bij de mensen brengen via het medium van de fotografie. Als er mensen zijn die na het zien van de expositie ook de films willen bekijken, is het plaatje compleet.

Open Asia loopt nog tot 30 september in kunstforum Würth. Open Doek Turnhout (20 - 29 april), Koersel-Beringen (23 - 30 april), Roeselare (24 april - 1 mei), Lier (7 - 13 mei)

© 2012 - StampMedia - Pieter Neirinckx, foto: Geert Boutsen


Dit artikel werd gepubliceerd door Nieuws.be op 10/05/2012