De aangekondigde sluiting van Ford Genk in 2014 is bij de arbeiders van de fabriek hard aangekomen. Hoewel er slecht nieuws verwacht werd, hoopten de meeste mensen op een herstructurering met een beperkt aantal onstlagen.
De directie van de autoassemblagefabriek maakte vanmorgen op een bijzondere ondernemingsraad bekend dat de Genkse vestiging in 2014 de deuren sluit. Ruim 4.300 werknemers verliezen daardoor hun job. Daarnaast wordt ook een aanzienlijk aantal toeleveranciers met sluiting bedreigd.
Sluitingsgeruchten
Vakbonden en arbeiders reageren verontwaardigd. In november 2010 werd immers nog een toekomstcontract getekend tussen de Vlaamse overheid en de internationale Ford-directie. Midden september 2012 werden sluitingsgeruchten door vicepresident van Ford Europa Jeff Wood nogmaals de kop ingedrukt. Toch komt dit dramatische nieuws niet helemaal onverwacht voor productiearbeidster Marijanne Vranken (45). "De meesten van ons hadden zich voorbereid op nieuwe herstructureringen en daarmee de nodige ontslagen. Maar met het oog op de massale economische werkloosheid van de laatste maanden binnen het bedrijf, zag ik de bui al hangen", zegt ze.
Zwarte toekomst
Ford Genk stopt in 2013 met de productie van de Mondeo. Het jaar nadien moeten ook de S-Max en de Galaxy eraan geloven. Zo komen er in 2014 ruw geschat 10.000 personen op de arbeidsmarkt terecht. Velen daarvan zijn veertigers en zien hun toekomst zwart in. "De gemiddelde leeftijd van de werknemers in Ford Genk bedraagt 48 jaar. Jeugdigere zielen zijn eerder zeldzaam en werken bovendien niet met een vast contract", vertelt de 23-jarige arbeider Omar Ozberber. "Ik zou niet in de schoenen van de oudere generaties willen staan", zegt hij. "De Limburgse industrie krijgt tegenwoordig zware klappen en waar kunnen deze mensen anders nog terecht?" Zelf heeft Ozberber zich voorgenomen om opnieuw met de vrachtwagen te gaan rijden. "Omdat het moet", zucht hij. "Ik ben bij Ford komen werken, omdat ik niet van mijn vorig werk hield. Hier had ik het naar m'n zin, met fijne collega's en regelmatige werktijden. Met de vrachtwagen was ik soms drie weken aan een stuk weg. Maar het is nu eenmaal niet anders."
Meer dan een inkomen
De dertigers Debby Metten en Kim Kreemers werken al veertien jaar in de Genkse fabriek als productiearbeidsters. "We zijn op dezelfde dag begonnen en hebben door de jaren heen een hechte vriendschap ontwikkeld. Het is bedroevend dat onze gezamenlijke carrière binnenkort tot een einde komt", vertelt de zwangere Kreemers. "Samen uit, samen thuis", troost Metten.
© 2012 - StampMedia - Lieselotte Wröbel, foto's; David Nys en Ielse Broeksteeg
Dit artikel werd gepubliceerd door Het Nieuwsblad - online op 24/10/2012
Dit artikel werd gepubliceerd door Nieuws.be op 24/10/2012
Dit artikel werd gepubliceerd door De Wereld Morgen op 24/10/2012