© Sebastiaan Peeters

Het splinternieuwe expeditiecruiseschip Le Lapérouse van de Franse rederij Ponant was op 3 september 2018 voor de eerste keer in Antwerpen te zien. Het is het eerste schip ter wereld met een onderwaterlounge. Onze StampMedia reporter Sebastiaan nam een kijkje aan boord.

De Franse cruiserederij Ponant bracht, na enkele jaren afwezigheid, dit jaar opnieuw een bezoek aan Antwerpen. Deze keer mochten we hun nieuwste expeditiecruiseschip Le Lapérouse voor de eerste keer verwelkomen aan de Scheldekaaien. Le Lapérouse is 131 meter lang en werd ontworpen als een jacht met een capaciteit van 180 passagiers. Het schip is het eerste van zes bijna identieke schepen die tussen 2018 en 2020 voor Ponant gebouwd zullen worden. Op 10 juli 2018 werd Le Lapérouse gedoopt in Reykjavik, IJsland.

© Sebastiaan Peeters

Onderwaterlounge

Uniek aan de nieuwe scheepsklasse is dat alle schepen een onderwaterlounge aan boord hebben. Voor het eerst heeft een rederij ervoor gekozen om onder de waterlijn twee ramen te installeren waardoor je kan kijken wat er zich allemaal in het water rond het schip beweegt. Het midden van elk raam bevindt zich 2,5 meter onder water. De lounge kreeg de naam ‘Le Blue Eye’ en werd ontworpen om gelijkenissen te vertonen met een walvis. Naast het visuele aspect werd de ruimte ook uitgerust met een geluidsinstallatie die de geluiden in het water rondom het schip opvangt en afspeelt in de lounge. Het troebele water van de Schelde geeft wel een ietwat vertekend beeld van de lounge die ontworpen werd voor cruises in meer heldere wateren. Wat de keuze voor de onderwaterlounge nog opvallender maakt, is dat het schip ook een ijsbreker is. Le Lapérouse werd gebouwd met ijsklasse PC6 waardoor het door ijs kan breken tot één meter dikte. 

© Sebastiaan Peeters

Ontdekkingsreizigers

Elk van de zes nieuwe schepen wordt genoemd naar een Franse ontdekkingsreiziger. Le Lapérouse werd genoemd naar Jean-François de La Pérouse, die op het einde van de 18de eeuw in opdracht van Koning Lodewijk XVI een expeditie startte om de Grote Oceaan in kaart te brengen. De andere schepen zullen de namen Le Champlain, Le Bougainville, Le Dumont-D'Urville, Le Surville en Le Bellot krijgen.

Omdat de schepen ontworpen zijn als expeditiecruiseschip hebben ze ook verschillende modificaties gekregen die gewone cruiseschepen niet hebben, om zo de passagiers een extra dimensie te bieden tijdens de cruise.  Eén van die extra’s is de marina die achteraan het schip uitgeklapt kan worden. Die vormt zo een aanlegsteiger voor watersportmateriaal. De schepen hebben ook allemaal een kleine zodiacvloot aan boord om de passagiers zo de kans te geven om op plaatsen te komen waar het schip zelf niet geraakt.

Le Lapérouse zal momenteel vooral ingezet worden in warme gebieden zoals onder andere de Malediven, Borneo en Nieuw-Zeeland. Op elke cruise zijn ook steeds gespecialiseerde gidsen aan boord om de passagiers over allerhande onderwerpen informatie te verschaffen.

© Sebastiaan Peeters

Opvallende bouwwijze

De zes nieuwe schepen voor Ponant worden ook op een speciale manier gebouwd. Het casco van het schip wordt gebouwd bij een scheepswerf in Roemenië. Daarna wordt het schip als ruwbouw naar Noorwegen gesleept waar het verder afgewerkt wordt bij een andere scheepswerf. Tijdens de ontwerpfase werd er ook opgelet dat er gewerkt werd met lichte kleuren. Op die manier krijgen de schepen een rustgevend karakter, wat perfect overeenstemt met het concept van een expeditiecruise.


Dit artikel werd gepubliceerd door Nieuwsblad.be op 04/09/2018

Dit artikel werd gepubliceerd door De Nieuwe Tydinghe in september 2018

vorige volgende