© Leen Reynaerts

Veel jongeren hebben een scherpe mening klaar over het verkeer in Antwerpen, dat in hun ogen nog altijd niet veilig genoeg is. Te veel vrachtwagens die zich doorheen smalle straten wurmen of fietsinfrastructuur die te wensen over laat, zijn maar enkele klachten. We confronteerden Maarten Vanderhenst, kabinetschef van schepen Koen Kennis (N-VA), met de bedenkingen van de jongeren die hun stem laten horen in de PIDMAG van StampMedia.

Jongeren voelen zich niet veilig in het Antwerpse verkeer. In de Nationalestraat zijn er bijvoorbeeld geen fietspaden en de jongeren zijn bang om in de tramsporen te vallen. Waarom worden er niet meer fietspaden aangelegd?

Maarten Vanderhenst: In de Nationalestraat rijdt al een tram. De voetpaden zijn redelijk smal en er zijn ook parkeerplaatsen. In mijn ogen kunnen er enkel fietspaden worden aangelegd als de tram verdwijnt. In de Nationalestraat hebben we gekozen voor het openbaar vervoer. Voor jongeren die van het Zuid naar de Groenplaats willen fietsen, raad ik aan om een ommetje te nemen via de Kloosterstraat.

© Leen Reynaerts

Jongeren vinden ook de vele vrachtwagens in de stad een probleem. Bent u een voorstander van venstertijden, waarbij vrachtwagens enkel op bepaalde tijdstippen de stad in mogen?

De vrachtwagen volledig weren uit de stad vind ik absoluut geen goed idee. De vracht moet nu eenmaal de stad in, daar moeten we niet flauw over doen. Er zijn bepaalde mensen die beweren dat je de vracht kan overleveren op kleinere bestelwagens aan de rand van de stad, maar dat is een extra kost. Die zal sowieso worden doorgerekend naar de klant. Bovendien, als je een 20-tonner wilt weren uit de stad, dan mag je gaan uitrekenen hoeveel camionettes er nodig zijn om die vracht tot in de stad te krijgen.

Is vrachtwagens weren uit de smalle straten een optie?

Dat gebeurt al. Wij maken afspraken met de aannemers om de grote werftrucks via één bepaalde route te laten rijden. Ook voor de dagelijkse leveringen in de Meir zorgen we ervoor dat het vrachtverkeer rijdt via één bepaalde route. In de toekomst gaan we dat ook doen met kleinere trucks. Hierdoor verhinderen we dat er in alle straten vrachtverkeer is.

Wat vindt u van het voorstel om venstertijden in te voeren voor het vrachtverkeer?

Zo’n project zal starten in januari 2019. Wij gaan venstertijden voor vrachtwagens testen in het gebied tussen de spoorwegberm van het Centraal Station tot aan de Singel en dan tussen de Turnhoutsebaan en het Plantijn Moretusplein. In die zone zal het vrachtverkeer verboden worden vlak voor en na de schooltijden.

Wat doet Antwerpen aan absurde verkeerssituaties, zoals de Parkbrug voor fietsers over de Italiëlei, die uitkomt op een trap aan de andere kant? Die helling wordt nu pas aangelegd, maar had die extra kost niet vermeden kunnen worden?

Die brug bij Park Spoor Noord was in de eerste instantie door de vorige legislatuur bedoeld als een voetgangersbrug. Het vorig bestuur vond het niet nodig om daar te denken aan de fietsers. Wij vinden fietsers wel belangrijk. De fietsgoten die aan de andere kant liggen was eerst een test van ons. Helaas was die test geen succes, en daarom komt er nu een helling.

P+R-zones zijn een schot in de roos en veel jongeren willen meer van die zones. Zijn daar al concrete plannen voor?

Zeer zeker. Er zijn plannen om de P+R-zones in de stad serieus uit te breiden. Zo zijn we aan het bouwen aan een nieuw parkeergebouw op Linkeroever met 1600 parkeerplaatsen. Ook op de Noorderlaan komt een parkeergebouw met 1800 parkeerplaatsen, waar de nieuwe tram zal stoppen. Daar is onlangs ook al een fietsparking geopend, want het stadsbestuur vindt het belangrijk dat er ook fietsers terechtkunnen in een P+R-zone.


Dit artikel werd gepubliceerd door (apen.be) op (04/07/2018)

vorige volgende