De studenten van PHL Music Management zijn volop bezig aan hun nieuw project: We will brand your band. Ze begeleiden onbekendere groepjes als echte managers. Vier bands kunnen nu profiteren van de kennis van de studenten. Die laatsten ervaren daardoor alvast wat hun latere job zal inhouden.

De vier bands werden gekozen uit meer dan vijftig inzendingen. "We plaatsten eerst een oproep op allerhande Belgische muziekfora", zegt student Music Management Arnaud Wolters. "Daar kregen we veel reactie op. Meer dan vijftig bands boden zich aan." Uit de daaropvolgende audities kwamen vier kandidaten bovendrijven. De winnaars brengen zeer uiteenlopende genres. Het Maasmechelse Essence speelt metalcore, terwijl het Hasseltse Fitzrow elektronische muziek brengt. Kabul Golf Club, uit Tongeren, past binnen de noise. Oakfield Drive, tenslotte, is de artiestennaam van de Hasseltse singer-songwriter Bram Molenaers.

Doorbreken

De gekozen groepjes zijn geen beginnelingen. Zo stonden sommigen al op grote podia of kregen ze aandacht in de pers. Ze timmeren al even aan de weg, maar hebben moeite om door te breken. Daarom is deze begeleiding voor hen ook een mooi geschenk. "De bands hebben meteen een hoop zorgen minder. We verzorgen hun management tot het begin van de festivalzomer. Eigenlijk is het een win-winsituatie. Wij doen ervaring op en de bands hebben niets te verliezen. Met onze contacten, via lectoren en school, kunnen we misschien wel iets betekenen voor hen en hun carrière in de goede richting duwen.

"Ik begeleid, samen met drie anderen, Kabul Golf Club", zegt Wolters. "Net als de andere bands, zijn dit geen beginners. Ze hebben er al een heel parcours opzitten. Zo speelden ze vorig jaar op Rock Herk. Wij managen ze nu. Dat betekent dat we ze vooral achter de schermen bijstaan. Wij zoeken onder andere naar een boekingsagent en speelkansen. Ook proberen we via de pers onze respectievelijke bands zoveel mogelijk te promoten."

Sociale media

De muziekindustrie veranderde de laatste jaren enorm. "De hype is veel belangrijker geworden", zegt Wolters. "Sociale media zijn dan ook een zeer belangrijk instrument voor ons. Wij leren hoe we een band moeten profileren. Welke sites kan je het best gebruiken? Hoe stel je de band voor? Dat soort dingen zijn erg belangrijk, ook voor potentiële boekingen."

Grootse plannen

De vier managers van Kabul Golf Club hebben grootse plannen met hun band. "De groep is al relatief populair in Limburg, zeker in de rockscene. Maar wij willen verder gaan dan dat. Wij willen, met behulp van websites en magazines, van deze regionale band een internationale groep maken."

De groep begon in ieder geval sterk aan zijn campagne. Tijdens een niet onopgemerkt optreden in Studio TVL, zorgden de groepsleden voor chaos door onverwacht twintig vrienden mee te nemen. Bovendien kon de band al tekenen bij een boekingskantoor.

© 2012 - StampMedia - Paul Eyben


Dit artikel werd gepubliceerd door Het Belang van Limburg - online op 23/03/2012
Dit artikel werd gepubliceerd door Jongerenplaneet.be op 23/03/2012

Dit artikel werd gepubliceerd door Nieuws.be op 23/03/2012
Dit artikel werd gepubliceerd door Limburg-Actueel op 23/03/2012