Denise Toebak

Het kan een hele uitdaging zijn: studeren. Wanneer je ADHD hebt, geldt dat nog in sterkere mate dan voor zij die geen ADHD hebben. “Ik haat mezelf als ik al voor de duizendste keer een zin heb proberen te lezen en nog steeds geen idee heb wat er staat”, zegt Julie (22). Ze heeft ADHD en studeert master in de psychologie.

Wat is het effect van ADHD op je schoolcarrière?

“Doorheen het jaar moet ik veel meer studeren, omdat mijn blok nog veel zwaarder is dan voor de meeste mensen. Ik haat mezelf als ik al voor de duizendste keer een zin heb proberen te lezen en nog steeds geen idee heb wat er staat. Dit is echt geen kwestie van niet gemotiveerd of lui zijn, of geen zin hebben. Ik wil dan zo graag gewoon verder studeren, maar ik moet vaak een pauze nemen, omdat het gewoon niet meer gaat. Niet dat ik geniet van die pauze hoor, ik ben dan echt boos op mezelf.”

“Anderzijds werk ik doorheen het jaar ook harder dan mijn medestudenten. Die laten vaak alles liggen tot vlak voor de blok, maar ik weet dat dit bij mij gewoonweg niet lukt. Hierdoor ben ik vaak beter voorbereid op de blok. Het nadeel is wel dat ik meer moeite heb met het combineren van school, sociaal leven, hobby’s, etcetera.”
 

"Ik moet en zal de leerkrachten die beweerden dat ik nooit iets zou worden, ongelijk geven"

Heeft ADHD voor jou ook voordelen?

“Ik ben enorm spontaan, open en eerlijk. Dit zijn zowel voor- als nadelen, maar ik bekijk het positief. Je zal bij mij altijd weten waar je staat. Dit komt me best van pas in het vrijwilligerswerk met kinderen. Ik ben auti-maatje en animator en vind hier veel energie voor. Dat is ook nodig met zo’n energievolle bengels (lacht). Verder heb ik het gevoel dat de kinderen aanvoelen dat ze bij mij veilig zijn en dat ik hen begrijp, omdat ik ook ‘anders’ ben en ook problemen heb gehad. Ik heb namelijk ook het syndroom van Gilles de la Tourette. Dit is momenteel vrij goed onder controle, maar op jongere leeftijd was dit wel erg opvallend en toen nam het een groot deel van mijn leven in.”

“Ik doe veel vrijwilligerswerk en zoals ik net al zei, is het soms lastig om dit te combineren met onder andere schoolwerk. Ik ben altijd druk bezig, mijn agenda is zeer goed gevuld. Misschien dat ik hier dankzij mijn ADHD de energie voor vind? Verder ben ik erg creatief en ik heb mij laten vertellen dat dit typisch is voor mensen met ADHD. Of dat waar is, weet ik niet, maar ik weet wel dat mijn handen altijd met iets bezig moeten zijn. Dit uit zich heel vaak in creativiteit. Dus misschien hebben ze wel gelijk. Ook springen mijn gedachten vaak van de ene naar de andere, wat soms erg lastig is, maar soms ook erg vernieuwende ideeën geeft.”

Welke extra uitdagingen geeft ADHD jou?

“Bewijzen dat ik wél alles kan bereiken wat ik wil. Ik moet en zal de leerkrachten die beweerden dat ik nooit iets zou worden, ongelijk geven. Ik zal altijd extra hard vechten voor wat ik wil omdat ik weiger hen gelijk te geven. Wel weet ik dat ik mezelf soms te hard push en pas opgeef als ik helemaal uitgeput ben. Ik neem vaak wat te veel hooi op mijn vork, maar dat maakt me niet zo veel uit. Ik zal ze laten zien dat ze mij onderschat hebben.”

"Aan iedereen die denkt dat we oneerlijke privileges krijgen: weet dat we er alles voor zouden doen om ze niet nodig te hebben"

Wat merk je van je ADHD in sociale contacten op school?

“Goh, lastige vraag… De meeste mensen uit mijn studierichting kunnen goed omgaan met psychische aandoeningen, dus daar heb ik enorm veel geluk mee.”

Wat moeten leerlingen en studenten die niet bekend zijn met ADHD weten, vind je?

“Aan iedereen die zegt of denkt dat de faciliteiten die we krijgen oneerlijke privileges zijn: weet dat we er alles voor zouden doen of geven om deze niet nodig te hebben. Het is geen ‘makkelijk maken’ van de examens. Het is gewoon een manier van compenseren, omdat de enorme stress die examens met zich meebrengen, nog erger is als je je niet kan concentreren en je bijgevolg zo veel tijd verliest.”

“Alleen al de plaats waar een persoon met ADHD zit om een examen af te leggen, kan een groot verschil maken. Zet je mij achteraan in de aula, dan zal er niet veel op mijn blad staan. Zet je mij echter vooraan, dan haal ik mooie cijfers. Dit zijn kleine aanpassingen die voor mij erg belangrijk zijn, maar die niet altijd begrepen worden. Maar zoals ik al zei: mijn mede-psychologen-in-opleiding zijn enorme schatjes!”
 

"Geef ons de ruimte om onszelf te zijn, er zijn mensen met ADHD die fantastische dingen bereikt hebben"

Welke tips wil je leerkrachten geven voor het omgaan met leerlingen en studenten met ADHD? 

“Behandel ons niet als lastige kinderen, jongeren of jongvolwassenen. Weet dat het voor ons ook heel frustrerend is als ons hoofd bomvol zit. Ik voelde me altijd erg schuldig als ik opmerkingen kreeg. Maar ik wist niet wat ik hieraan kon doen. Als ik me niet kan concentreren, word ik zo kwaad op mezelf. Dus word alsjeblieft niet ook kwaad op ons. We voelen ons al schuldig genoeg. We doen het dus echt niet expres of omdat we niet gemotiveerd genoeg zijn, maar soms gaat het gewoonweg niet.”

“Geef ons de ruimte om onszelf te zijn, want er zijn mensen met ADHD die fantastische dingen bereikt hebben. Laat ons uitblinken in onze creativiteit en onze bijna bodemloze put van energie. Kijk naar onze voordelen, in plaats van te proberen om ons stil te laten zitten en dingen van buiten te laten leren.”


Dit artikel werd gepubliceerd door WAT WAT op 01/10/2018

vorige volgende