Met Dood van een Schaduw rijfde Tom Van Avermaet al heel wat prijzen binnen, maar de Oscarnominatie spant wel degelijk de kroon. In afwachting tot de uitreiking van de Oscars op 24 februari blijft de voormalige RITS-student met beide voeten op de grond.

Heb je het gevoel dat die Oscarnominatie deuren heeft geopend?

Tom Van Avermaet: "Die deuren zijn al langer open. Het moeilijkste is, zeker bij de Oscars, om je film aan de mensen te laten zien. Er bestaat een heel bastion met agentschappen waar je moet zien binnen te dringen. De eerste keer dat ik naar Los Angeles ging voor LA Shorts Fest probeerde ik een paar van die agentschappen te contacteren, maar ik geraakte nooit verder dan de receptie. Die buffer is nu weg. Het valt nog af te wachten wat de nominatie zal opleveren, maar voorlopig ziet het er niet slecht uit. Ik kan met de juiste mensen in contact komen en daar moet ik gebruik van maken."

Hoeveel tijd steek je in het promoten van je film?

"Dat is bijna een fulltime job, maar het hoort erbij. Het is de enige mogelijkheid om je film aan een groter publiek te tonen. Het publiek voor kortfilms is sowieso beperkt. Door intensief festivals te bezoeken, wordt de film ook vertoond op plaatsen waar hij anders nooit zou geraken, zoals onlangs op een festival in Estland. Bovendien leg je op die manier contacten die heel belangrijk zijn."

Hoe schat je je kansen in om die Oscar te winnen? De enige Belg die ooit een Oscar won was Nicole Van Goethem in 1986 met Een Griekse Tragedie.

"De kans dat ik de Oscar niet win is reëel. Ik wil natuurlijk wel winnen, maar langs de andere kant ben ik al genomineerd. Dat is een prijs op zich."

De film Droomtijd was je eindwerk voor het RITS. Je werkte daarvoor samen met Maarten Claeyssens. Hoe is het als beginnend regisseur om met grote namen te werken?

"Dat valt heel goed mee. De meeste regisseurs hebben schrik om grote namen te vragen omdat ze niet weten hoe die acteurs zich op de set zullen gedragen. Maar als dat professionele mensen zijn, is dat geen probleem. De moeilijkheid is om hen te overtuigen. In het geval van Matthias Schoenaerts was dat redelijk gemakkelijk, aangezien hij mijn eindwerk eerder had gezien en me had beloofd om mee te werken aan mijn volgende project. Onlangs kwam ik zelfs iemand tegen die een kortfilm had gemaakt met Michael Fassbender. Die grote acteurs zijn tenslotte ook maar mensen."

Als je de keuze had tussen een geweldige, maar totaal onbekende acteur of een bekende acteur, wie zou je kiezen?

De onbekende persoon, absoluut. Ik castte Matthias omdat ik hem al volgde van voor hij doorbrak met Anyway The Wind Blows. Het feit dat hij beroemd was, maakte geen verschil. Meestal zijn de bekende acteurs ook de betere. Talent komt bovendrijven. Het is belangrijk dat je iemand kiest die perfect bij de rol past."

Onlangs maakte je een reclamespot voor Luminus, waar je de CFP-Award voor beste opkomende regisseur won. Ben je van plan om verder te gaan in de reclamewereld of wil je je volledig op het echte filmwerk storten?

"Van film alleen kun je in België jammer genoeg niet overleven. Reclame doe ik dus om geld in het laatje te krijgen. En natuurlijk omdat het toffe projecten zijn. Maar mijn prioriteit, mijn passie, is film."

Zijn er projecten die je absoluut nog wil verwezenlijken?

"Mijn grote doel is een eerste langspeelfilm maken. Ik heb al wat ideeën, maar die hou ik liever nog voor mezelf. Ik wil niet dat andere mensen ermee gaan lopen. Ik hoop dat die film er nu, met die Oscarnominatie op zak, eindelijk van komt."

© 2013 - StampMedia - Laurens Vanlandschoote


Dit artikel werd gepubliceerd door Nieuws.be op 29/01/2013
Dit artikel werd gepubliceerd door CJP.be op 29/01/2013