De broers Sadjimou (16) en Jules (13) werden op 14 februari tijdens hun treinrit van Brussel naar Beersel gecontroleerd door een conducteur. Jules vergat zijn portemonnee waardoor hij zonder abonnement en identiteitsbewijs zat. Volgens de jongens wou de conducteur de trein niet laten vertrekken omdat ze niet zeker wist dat Jules “een Belg is”.
Het incident vindt plaats op een zondag op de trein van Brussel naar Beersel. “Toen Jules gecontroleerd werd, zag hij dat hij zijn abonnement en identiteitsbewijs niet bij zich had,” vertelt oudere broer Sadjimou. “Ik had wel alles bij en stond naast Jules. De conducteur was boos en geloofde niet dat Jules een Belg was” zegt Sadjimou. “Ze geloofde ook niet dat we broers zijn.”
Daarna weigert de conducteur de trein te laten vertrekken en eist dat de jongens in Etterbeek afstappen. “Toen ik mijn moeder wou bellen om het probleem telefonisch op te lossen, wilde de conducteur dat niet,” zegt Sadjimou. Er was volgens hen zelfs sprake van chantage. “Ze dreigde met een boete van 60 euro per minuut dat de trein vertraging opliep.”
"Zeggen dat mijn zoon geen Belg is terwijl zijn grote broer er bij staat, is niet oke”
Sadjimou belt uiteindelijk toch zijn moeder die dan met de conducteur spreekt. “Ze kon me niet in het Nederlands te woord staan” vertelt de moeder van de twee jongens. De conducteur laat de broers uiteindelijk verder reizen met de trein. De ouders van de jongens hebben de trein opgewacht aan het perron. “Ik wilde laten zien dat mijn jongens niet gelogen hadden,” zegt de mama. “Eens aan het perron wilde de conducteur er niks van weten en is ze niet eens uitgestapt om met ons te spreken.”
De ouders begrijpen dat conducteurs een lastige job hebben als de passagier geen identiteitsbewijs bij heeft. “Ik weet dat het niet makkelijk is voor hen, zeker niet in tijden van de coronacrisis. Maar insinueren dat mijn zoon geen Belg is terwijl zijn grote broer er bij staat en ik het via de telefoon probeer uit te leggen, is niet oke,” voegt de moeder er nog aan toe. De ouders hebben uiteindelijk een mail gestuurd naar de klantendienst van de NMBS, maar daar hebben ze tot op vandaag nog geen antwoord op gekregen.