Is het succes van tweedekansonderwijs toe te schrijven aan de andere aanpak? In het Antwerpse ‘Toekomstonderwijs’ kiezen ze er bewust voor om iedereen een aangepast schema, op een eigen tempo, aan te bieden. Cursisten zijn vol lof: “Het is een betere onderwijsmethode, en in tweedekansonderwijs zitten heel goede leerkrachten”.
Tweedekansonderwijs stijgt aan populariteit, zo meldde De Standaard vorige week. Op vijf jaar tijd verdubbelden de inschrijvingen. Vorig schooljaar probeerden meer dan 8.000 cursisten op deze manier hun diploma secundair onderwijs te behalen. Heel wat van die studenten noemen zich jong en dom toen ze de school verlieten, maar willen nu graag de schade inhalen.
Minister van Onderwijs, Hilde Crevits (CD&V) vindt het modulair systeem van tweedekansonderwijs interessant. “We kunnen hieruit leren”, klinkt het bij de minister. De 22-jarige Laura juicht die analyse toe: “Ik raad tweedekansonderwijs aan omdat het een betere onderwijsmethode heeft en heel goede leerkrachten”, zegt ze.
28 procent schoolverlaters
Ad Doom, adjunct-directeur van het Toekomstonderwijs in Antwerpen, bevestigt dat tweedekansonderwijs veel voordelen heeft. “Studenten volgen modules in plaats van standaardvakken. Ze krijgen vervolgens een deelcertificaat en moeten dit nooit meer volgen, terwijl je in het middelbaar je hele jaar opnieuw moet doen als je buist op één vak. We kiezen voor iedereen een aangepast schema op een eigen tempo.”
Toekomstonderwijs is de nieuwe naam van CVO Tweedekansonderwijs in Hoboken. “Tweedekansonderwijs is eerder vingerwijzend”, klinkt het bij het kabinet van de minister van Onderwijs. “Toekomstonderwijs klinkt wervend en positiever. Als we tweedekansonderwijs positiever benaderen, zullen we dit ook beter kunnen promoten.”
Boom wil graag dat het tweedekansonderwijs nog meer gepromoot wordt. “Helaas hebben we daar niet altijd het budget voor.” Volgens haar verlaten in Antwerpen 28% van de jongeren de schoolbanken zonder diploma. “Deze cijfers doen me pijn, en daarom wil ik jongeren bewust maken van andere schoolsystemen”, vertelt de adjunct-directeur.
De helft van de studenten in tweedekansonderwijs jonger is dan 25. Zo ook Kelsey, die les volgde op het Instituut Sint Maria in Borgerhout. Ze raakte het snel beu en besloot te stoppen met middelbare school. “Ik was jong en dom. Sinds kort ben ik begonnen met volwassenonderwijs, omdat ik later toch graag een job heb in de creatieve sector. Ik volg nu de theoretische vakken, maar wil later graag starten met een modeopleiding”, zegt ze.
Middenjury
Behalve in tweedekansonderwijs kunnen schoolverlaters hun getuigschrift van het secundair onderwijs ook behalen via de Centrale Examencommissie, beter gekend als de middenjury. Voor Sofian (23) uit Herk-De-Stad was dit systeem een geschenk uit de hemel. “Ik ben een paar keer blijven zitten in het middelbaar en had daardoor eerlijk gezegd geen zin meer om verder te gaan.”
Sofian behaalde zijn diploma via de Centrale Examencommissie. “Op deze manier kon ik mijn studentenjob in de horeca combineren met mijn studies. Ik heb geen spijt gehad van mijn keuze, maar ik zou iedereen toch aanraden om de secundaire school af te maken.”
Schoolmoeheid
Dat tweedekansonderwijs aan populariteit wint, geeft ook aan dat jongeren ontevreden zijn over het secundair onderwijs. Minister Crevits vindt de stijging een teken aan de wand voor het reguliere onderwijs: “Het doel moet zijn om iedereen zoveel mogelijk aan boord te houden en schoolse vertraging of schooluitval maximaal te vermijden. Maar ik weiger het tweedekansonderwijs te zien als het spreekwoordelijke eindpunt van de waterval. Het is een volwaardige alternatieve leerweg voor wie het reguliere onderwijs geen antwoord biedt”, legt Crevits uit.
Laura (22) uit Hasselt zat in het vierde middelbaar toen ze stopte met haar studies. “Ik studeerde Architecturale Vorming aan de Kunsthumaniora in Hasselt. De richting was wel moeilijk, maar ik was vooral niet geïnteresseerd en geconcentreerd.”
De Limburgse heeft spijt van haar keuze, want anders was ze al lang afgestudeerd. “Ik zit nu in mijn laatste jaar Humane Wetenschappen, via het tweedekansonderwijs. Toch ben ik nog ambitieus - ik wil graag architectuur verderstuderen”, besluit Laura.
© 2015 – StampMedia – Tekst: Ornella Schreurs, cartoon: Meriam Akaouch
Dit artikel werd gepubliceerd door Allesoverjeugd.be op 09/03/2015