reacties (2)


Volgens onderzoek dalen de kijkcijfers van Vlaamse zenders aanzienlijk. Hoewel Vlaamse jongeren nog veel naar de tv kijken, stemmen ze meestal af op buitenlandse zenders. En met de komst van de digitale tv doen ze dat voornamelijk wanneer het hen uitkomt.

In samenwerking met DearMedia voerde het postgraduaat Digitale Marketing en Communicatie van de EHSAL Management School een grootschalig onderzoek uit naar het televisiegedrag van Vlaamse jongeren tussen 18 en 25 jaar. Uit dit onderzoek blijkt dat televisie nog steeds een groot deel uitmaakt van het mediagebruik bij jongeren. Maar liefst 60 procent van de ondervraagden spendeert dagelijks een tot drie uur voor de buis. Toch is, met de opkomst van de digitale televisie, de manier van kijken sterk veranderd. Uit het onderzoek blijkt dat 70 procent van hen beschikt over digitale televisie. Jongeren nemen zo controle over hun eigen televisie-ervaring en kijken vooral wanneer het hun het best past. Vooral series zijn populair. 28 procent van de jongeren kijkt dagelijks naar een serie en is zelfs bereid om te betalen als ze daardoor een serie sneller kunnen zien.

Ontspanning

David Struik is 22 jaar en studeert Film aan het Narafi. Wegens zijn grote hoeveelheid schoolwerk heeft hij niet veel tijd om televisie te kijken, hoewel hij dat graag doet. Voor David is televisie een middel om te proeven van cultuur en een goede manier om te ontspannen. “In Amerika worden meer geld en mensen geïnvesteerd in het maken van tv-programma's”, vertelt David. Daarom brengt hij zijn avonden het liefst door met een Amerikaanse serie in plaats van met een Nederlandstalige soap.

Nils D’Joos is 19 jaar en studeert Communicatiemanagement aan AP Hogeschool in Antwerpen. Hij zet enkel in het weekend zijn televisie aan en dan vooral op VTM, History Channel en Discovery Channel. Ook met Nederlandstalige series zoals Ella, Code 37 en Clan kan hij zich ontspannen.

Karen De Wachter volgt heel graag programma’s op één en VTM. Karen is 22 jaar en studeert Diergeneeskunde aan de Universiteit Gent. Haar studies slorpen het grootste deel van haar tijd op, maar elke avond maakt ze stipt om 20.00 u. tijd voor haar dagelijkse portie ‘Thuis’. Deze soap volgt ze van kleins af aan. Ze kan er na een drukke schooldag even mee ontspannen.

De toekomst

Media-expert en oprichter van DearMedia Jo Caudron vindt dat Vier en Vijf goed bezig zijn om te concurreren met andere zenders. “Toch zullen de grote zenders de klemtoon van hun aanpak anders moeten leggen. Ze houden te weinig rekening met de digitale televisie waarin kijkers reclame kunnen doorspoelen. Ik zie Woestijnvis wel slagen in de herpositionering van Vier en Vijf. Alleen is dat geen garantie op succes. Mensen zitten meer en meer met de afstandsbediening in de hand om maar niets van de reclame te hoeven zien.”

De toekomst van de televisie is voor Caudron onduidelijk. “Het klassieke model van televisie kijken zonder iets te doen, staat zwaar onder druk. De evolutie gaat sneller dan verwacht. Als mensen reclame blijven doorspoelen, zullen zenders op zoek moeten naar andere inkomsten zoals het maken van applicaties. Adverteerders zullen anders niet meer geneigd zijn om te investeren.”

© 2013 - StampMedia - Marlies Van Bael


Dit artikel werd gepubliceerd door Nieuws.be op 10/01/2013
Dit artikel werd gepubliceerd door Allesoverjeugd.be op 10/01/2013
Dit artikel werd gepubliceerd door CJP.be op 10/01/2013


Reacties (2)

HedwigN

Woestijnvis heeft een cruciale inschattingsfout gemaakt door in te zetten op een creatieve verpakking van de reclame. Het operationele model is echter hetzelfde gebleven en dat zijn de mensen beu. Het zal niet makkelijk zijn om het concept van 4 en 5 bij te draaien, zeker niet gezien de investering die er achter schuilt.

Joske

Nie moeilijk, als de vlaamse zenders alleen maar kak uitzenden...

Plaats een reactie