Vorige maand werd de kortfilm Marie van de 22-jarige Hasseltse regisseur Christiaan Neu in avant-première getoond in Regent Street in Londen. Neu voltooide als eerste Belg enkele dagen geleden zijn studie regie aan de befaamde universiteit Westminister. Marie is zijn afstudeerproject.
Hoe werd 'Marie' onthaald op de avant-première in Londen?
De reacties waren goed, heel wat mensen waren na de vertoning echt onder de indruk. Midden maart beginnen de selecties voor filmfestivals zoals Cannes. Meestal selecteren zulke festivals ongeveer twintig films uit drie- tot vierduizend inzendingen vanuit de hele wereld. Hiervoor geselecteerd worden, is dus een droom.
Waarom ben je naar Londen gegaan op zo'n jonge leeftijd?
Ik ben al heel lang bezig met het maken van films met onder andere Wim Vanmechelen, de productiemanager van Marie. Toen ik ongeveer veertien jaar was, keek ik talloze films. In de making-ofs van die films leerde ik de functie van de regisseur kennen. Toen besefte ik dat je een harde persoonlijkheid moet hebben om een goede regisseur te worden. En als je naar het buitenland gaat, moet je ook op je eigen benen kunnen staan. Dus waagde ik mijn kans en stuurde ik een kortfilm naar de universiteit. Ik raakte door de selectie en zo is het sprookje begonnen.
Waarover gaat de kortfilm Marie?
De film gaat over het boerenmeisje Marie, vertolkt door Maaike Neuville. Ze leeft haar hele leven in isolement, tot op een zekere dag een Bulgaarse vrouw op de boerderij komt werken. Maries conservatieve ouders bekijken de Bulgaarse vrouw als een indringster, maar ze krijgt de kans om meer op het veld te werken. Onder het oog van haar conservatieve familie ontstaan er seksuele gevoelens tussen Marie en de Bulgaarse vrouw.
Wat heeft je geïnspireerd voor de film Marie?
Mijn grootouders hebben een traditionele boerderij juist over de grens in Luxemburg. Het klinkt misschien cliché, maar ik ga er in de weekends graag heen om op adem te komen. Daar wordt precies toch iets meer geleefd dan hier. Met die locatie in mijn achterhoofd ben ik beginnen schrijven. Bovendien vind ik het fijn om iets te vertellen met natuur. Het is heel dankbaar om iets op den buiten op te nemen.
Wat zijn de kenmerken van de film?
Ik koos een redelijk simpel verhaal, de rode draad zou voor iedereen begrijpelijk moeten zijn. In het plot gebeurt er wel heel wat. Ik regisseerde eerder conventioneel: niet te stilistisch, maar eerlijke cinema. Ik werk veel met close-upbeelden en point-of-views, want die beeldtaal blijft het gemakkelijkst te begrijpen. Volgens mij is eenvoud nog altijd de krachtigste manier om iets te vertellen.
Wat is jouw stijl?
Je moet als filmmaker nooit een stijl willen kopiëren, maar iedere beginnende regisseur wordt natuurlijk beïnvloed door anderen. Ik opteer voor een soort klassieke, narratieve stijl. Marie is meer gebaseerd op de personages dan op het visuele. Hoewel er in de kortfilm ook heel goede beelden zitten, wilde ik vooral de karakters uitwerken. Ik maak soms ook gebruik van lange takes waarin weinig gemonteerd wordt. En ik hou van stille momenten zonder dialogen. Zulke scènes geven de kijker tijd om te ademen, zich in te leven en zelf uit te zoeken waar het verhaal over gaat.
© 2012 - Stampmedia - Myrthe Pieniakowski
Dit artikel werd gepubliceerd door Belg.be op 29/02/2012
Dit artikel werd gepubliceerd door Focus op Hasselt op 29/02/2012
Dit artikel werd gepubliceerd door Jongerenplaneet.be op 29/02/2012
Dit artikel werd gepubliceerd door Nieuws.be op 29/02/2012
Dit artikel werd gepubliceerd door Het Belang van Limburg - online op 29/02/2012