Extreem dunne modellen domineren nog steeds het modebeeld. Dat blijkt uit een inclusierapport van Vogue Business. Plussize modellen waren vorige maand nauwelijks te zien op internationale catwalks tijdens de modeweken. In plaats daarvan lijkt de modewereld opnieuw terug te grijpen naar een zorgwekkend schoonheidsideaal uit de jaren 90. Tiktok-trends als ‘skinny is the outfit’, ‘heroin chic' en jonge meisjes die na het zien van de Victoria’s Secret show op dieet willen, domineren sociale media.
Hoewel de laatste jaren veel werd gesproken over diversiteit en inclusie, blijkt uit het Vogue Business Spring/Summer 2025 Size Inclusivity Report dat de praktijk nog ver achterblijft. Van de 8.763 looks tijdens internationale modeweken in New York, Londen, Milaan en Parijs was slechts 0,8 procent plussize (maat 46 en hoger). Milaan Fashion Week was het minst inclusief met een plussize vertegenwoordiging van 0,3 procent. Nog verontrustender is dat Londen Fashion Week het meest inclusief was, met een plussize vertegenwoordiging van slechts 1,3 procent.
Voor Emma Davidson was dit het slechtste seizoen in lange tijd. Dat vertelt de fashion director van het Britse tijdschrift Dazed in een interview met Vogue Business. Davidson doet al jarenlang verslag over inclusie in de modewereld. “Het voelde al een tijdje alsof merken zich afkeerden van inclusieve castings voor hun shows. Dit seizoen keek ik meermaals naar catwalks waar eerder plussize modellen de catwalk liepen. Het was ontmoedigend om nu geen vertegenwoordiging te zien. Dit seizoen voelt als de nagel aan de doodskist”, aldus Davidson.
Zorgwekkende Tiktoktrends
Op Tiktok zien we momenteel een opkomst van trends die extreem mager zijn, verheerlijken. Eén van de trends heet ‘skinny is the outfit’. Deze trend suggereert dat dunheid op zichzelf een outfit is, waarbij de nadruk volledig ligt op het dunne lichaam in plaats van op de kleding. Dit versterkt niet alleen het idee dat slank zijn het ultieme schoonheidsideaal is, maar creëert ook een beeld waarin het lichaam belangrijker wordt dan zelfexpressie door mode.
Een andere trend uit de jaren 90 die weer leeft op Tiktok is ‘heroin skinny’. Gekenmerkt door Kate Moss, omarmt de trend graatmagere lichamen met ingevallen wangen en donkere kringen. Het verwijst naar de periode waarin heroïnegebruik werd geromantiseerd in de mode-industrie. Dit schoonheidsideaal stuurt een gevaarlijk signaal naar jonge kijkers en versterkt opnieuw ongezonde lichaamsbeelden.
Victoria's Secret Revival
Ook de recente terugkeer van de Victoria's Secret Fashion Show heeft een nieuwe golf van imitatiegedrag op gang gebracht. Veel jonge vrouwen delen op Tiktok hun verlangen om er net zo uit te zien als de slanke, gespierde modellen uit de show. Het verhoogt de druk om in extreme mate te diëten of onrealistische doelen te stellen om dit onrealistische lichaamsgewicht te bereiken.
Nochtans was er sinds 2019 geen Victoria’s Secret modeshow te zien, net omwille van de felle kritiek dat de show te weinig inclusie en diversiteit aan de dag legde, en onrealistische schoonheidsidealen bleef promoten.
Deze trends normaliseren gevaarlijke lichaamsidealen die direct kunnen bijdragen aan de ontwikkeling van eetstoornissen. Daarnaast heeft Tiktok ook een jong en erg beïnvloedbaar publiek dat extra vatbaar is voor dergelijke trends.
Hoewel er al jaren wordt gesproken over inclusie in de mode, toont het ‘Vogue Business Inclusivity Report’ aan dat er in de praktijk nog maar weinig vooruitgang is geboekt. Veel merken pronken met diversiteit tijdens campagnes, maar op de catwalk zelf blijft die belofte vaak uit.
Nood aan een gesprek? Bij Awel kan je steeds terecht voor een gesprek.