BRUSSEL - De VRT heeft haar nieuwe plan voor jongerenparticipatie gelanceerd: 'Carte Blanche'. Met dit project hoopt de openbare omroep zichzelf te verjongen en tegelijkertijd de jongeren te laten kennismaken met - nieuwe - media.

Televisie van a tot z opnieuw uitvinden. Dat is de opdracht van de jongeren die vanaf augustus samen met ervaren mediamakers samenzitten in het nieuwe project van de VRT. Zes jongeren, acht ervaren rotten, twee coaches en een meter. "Jongeren zijn de toekomst, dus de VRT moet er absoluut een band mee hebben", klinkt het bij gedelegeerd bestuurder Sandra de Preter. En dus krijgen ze 'Carte Blanche'.

Drie fases

Jongeren die geïnteresseerd zijn in het project kunnen zich alvast inschrijven tot 15 juli. Na de selectie van de zes uitverkorenen vertrekken zij op 'bootcamp', omringd door een team van acht ervaren mediamakers. Daar zal het kernteam allerlei opdrachten uitvoeren, gaande van een marktonderzoek tot het in elkaar knutselen van een live-uitzending. Het resultaat zal dan vanaf 2014 te bekijken zijn online en OP12. "Iedereen kan zich inschrijven via de website 'Krijg Carte Blanche'", geeft coach Dieter Coppens mee. "Daar moet je meteen al wat selectievragen beantwoorden."

Door jongeren

"De bedoeling is dat we de jongeren echt hun ding laten doen", zegt tweede coach Sofie Engelen. "Televisie zal een verjongingskuur krijgen."

Best wel ambitieus met een team van slechts zes jongeren 'die de reflectie moeten zijn van de samenleving'. "Het gaat om veel meer dan die zes", zegt Sihame El Kaouakibi, meter van het VRT-project. "Zij zijn als het ware de ambassadeurs die anderen bij het proces moeten betrekken." Het zal hoe dan ook een uitdaging zijn voor zo'n selecte groep om de hele jongerengemeenschap te vertegenwoordigen.

Het concept van de 'carte blanche' is echter al even ambitieus en doet vermoeden dat er toch een afgebakend kader moet zijn waarbinnen het kernteam zich mag begeven. "Neen", zegt El Kaouakibi duidelijk en ze herhaalt wat Engelen ook zegt. "We laten de jongeren volledig vrij in hun ideeën. En ze zullen ook alle erkenning krijgen voor hun werk, met naamvermelding."

Middenveld

Meter El Kaouakibi haalt ook het potentieel aan van onze jongeren en de rol die het middenveld daarbij speelt om dat naar buiten te brengen. Maar waar wordt het middenveld in dit project betrokken? "Wij hebben alvast geen vraag gekregen tot actieve samenwerking", klinkt het bij Stefan Kolgen, bestuurder van , de vzw achter StampMedia. "Hoewel dit VRT-project eigenlijk is wat wij doen: jongeren vrij spel geven om media te ontdekken en uit te testen."

"De rol van het middenveld in dit project is zeker ter sprake gekomen", klinkt het bij El Kaouakibi. "En de bedoeling is dat het erbij betrokken wordt. Daar zullen onze jongeren zich ook mee bezighouden: contacten leggen met leeftijdsgenoten, maar ook met organisaties zoals StampMedia."

Jongeren vanaf 18 die niet meer leerplichtig zijn en fulltime beschikbaar zijn van augustus 2013 t.e.m. mei 2014 kunnen zich inschrijven via krijgcarteblanche.be

© 2013 - StampMedia - Gunther Malin


Dit artikel werd gepubliceerd door Het Nieuwsblad - online op 27/06/2013
Dit artikel werd gepubliceerd door Jongerenplaneet.be op 27/06/2013
Dit artikel werd gepubliceerd door Allesoverjeugd.be op 27/06/2013
Dit artikel werd gepubliceerd door Pienternet.be op 27/06/2013