Studenten marketing van het Centrum voor Volwassenonderwijs Hoger Instituut der Kempen in Geel organiseerden afgelopen week een workshop ‘sociale media’ voor startende en jonge zelfstandigen. De opbrengst daarvan ging integraal naar Kom op tegen Kanker."De grootste les die ik eruit leerde, is dat je eerst en vooral voor goede inhoud moet zorgen", vertelt een van de organisatoren.

De studenten marketing van HIK Geel kregen van een docent de opdracht een project te organiseren met een specifieke meerwaarde. Ze dachten een project uit met een meerwaarde op drie vlakken: “We wilden een meerwaarde creëren voor zowel deelnemers als onze eigen school en docenten, maar ook bijdragen aan een goed doel”, legt mede-organisator Naran Bekh-Ochir uit. “Daarom kozen we voor een workshop ‘sociale media’ voor startende en jonge zelfstandigen.”

Do’s and don’ts

De docenten werden naar voren gebracht als experten in sociale media, terwijl de deelnemers met kleine budgetten leerden werken met sociale media. “Startende en jonge zelfstandigen hebben meestal niet zo’n groot budget om aan reclame en media te spenderen. Maar in dit digitale tijdperk is het belangrijk dat ondernemingen actief zijn op sociale media”, vertelt collega Kateryna Glushak.

Tijdens de workshop werden de verschillende soorten sociale media overlopen. Nadien mocht iedere deelnemer zich even voorstellen en zijn motivatie om deel te nemen uitleggen. “Maar er kwamen ook belangrijke do’s and don’ts aan bod”, vertelt Bekh-Ochir. “In België is het bijvoorbeeld verboden om een like & share wedstrijd te organiseren. De Facebookpagina van Studio Brussel werd daardoor al eens tijdelijk geschrapt.”

Algoritmes

Wat de do’s betreft werd benadrukt dat er rekening moet worden gehouden met de edgerank van Facebook. “Dat is een algoritme dat bepaalt hoe hoog jouw bericht in het nieuwsoverzicht van anderen terecht komt”, legt Glushak uit. “Kort betekent dit dat de mate van interactie tussen jou en anderen, de waarde van het bericht en het verval of de ouderdom van het bericht een belangrijke rol spelen. Berichten waar veel op wordt gereageerd komen bijvoorbeeld hoger te staan in de overzichten van anderen, maar ook foto’s wegen zwaarder door dan geschreven berichten.”

Nog belangrijk is om niet uitsluitend over jezelf of je zaak te posten, maar leuke trivia of weetjes over dezelfde sector te delen. “De grootste les die ik eruit leerde, is dat je eerst voor een goede inhoud moet zorgen en de eigenheid van je bedrijf erin moet behouden”, aldus Bekh-Ochir.

De deelnemers kregen tot slot persoonlijke tips over hun eigen facebookpagina’s. “We hoorden vele positieve reacties van gasten en deelnemers. Het was een leuke en leerzame ervaring en zijn blij dat we in ons opzet zijn geslaagd”, besluit een trotse mede-organisator Janne Gutshoven.

800 euro

“We kozen er bewust voor om maar twintig deelnemers toe te laten, zodat iedere deelnemer persoonlijk begeleid kon worden en bij iemand terecht kon met praktische vragen”, legt Glushak uit.

In totaal zamelden ze 800 euro in voor Kom op tegen Kanker met de workshop. “Het inschrijvingsgeld van de deelnemers werd integraal doorgestort”, aldus Gutshoven.

© 2015 StampMedia – Seppe Sprengers



Dit artikel werd gepubliceerd door Het Nieuwsblad - online op 13/05/2015