Het evenement Zeven dagen zonder daagt je uit om komende week te leven zonder auto, plastic of voedselverspilling. Initiatiefnemer vzw Karavaan wil met het project, waarop al 100 deelnemers intekenden, graag sensibiliseren. “Een echte oplossing om minder te verspillen is er niet, maar wees bewust van wat je verbruikt.”

Kan jij een week zonder auto, plastic of voedsel te verspillen? Tijdens Zeven dagen zonder, een initiatief van Karavaan, word je uitgedaagd om zeven dagen te leven zonder wagen, plastic of voedselverspilling. Projectmedewerker Rani Thoon wil niemand verplichten om mee te doen. “Probeer gewoon eens meer bewust te leven”, klinkt het bij de organisatrice.

Uitdaging

Karavaan staat gelijk aan duurzaamheid. “We organiseren al jaren, samen met Joker, duurzame reizen voor jongeren tussen 18 en 30 jaar”, vertelt organisatrice Thoon. “Vorig jaar zijn we gestart met zeven dagen zonder auto, plastic en vlees. Dit jaar hebben we vlees vervangen door voedselverspilling. De uitdaging is niet gemakkelijk, maar hopelijk blijft er wel iets van hangen.”

Julie Mariën heeft alleszins veel gehad aan een soortgelijke uitdaging, vorig jaar. “Ik heb meegedaan aan Zero Plastic Week omdat ik graag milieubewuster wil leven”, vertelt de 25-jarige Mariën. “Ik hield me ervoor al bezig met duurzaamheid, maar door deze uitdaging besefte ik pas hoe moeilijk het effectief was. Uiteindelijk maakte ik zelf mijn pasta vers, maar dat is spijtig genoeg niet vol te houden. Toch let ik nog op alles wat ik koop of doe.”

"Levensstijl aanpassen"

Zeven dagen zonder is al een begin om bewuster en duurzamer te leven. “Helaas is zeven dagen veel te weinig”, vertelt Mariën. “Eigenlijk moet je je hele levensstijl aanpassen. Ga naar kleine marktjes in de plaats van de supermarkt. Want alles wat je hier koopt wordt sowieso verpakt in plastic. Wie graag meedoet aan de uitdaging kan best overal kleine potjes of linnen zakken mee naar toe nemen.”

Thoon knikt instemmend: “Supermarkten verspillen veel voedsel en ze zijn ook niet bewust van de hoeveelheid plastic in de winkel. Probeer die plaatsen dan ook te mijden.” Volgens Thoon is de auto minder gebruiken de moeilijkste uitdaging. “Waar jongeren vaak nog kiezen voor fiets of trein, kiezen ouderen steeds voor de auto”, vertelt de organisatrice.

Challenge accepted

Op Facebook kunnen de deelnemers steun zoeken of tips vragen aan de andere waaghalzen. Julie Mariën doet dit jaar niet meer mee aan de uitdaging, maar weet dat zij die de uitdaging aangaan een moeilijk week te moet gaan. “Geef zeker niet op, want zodra de consument verandert van levensstijl, moeten de supermarkten wel volgen”, overtuigt Mariën.

Het initiatief loopt vanaf 9 mei tot 2015. Je kan intekenen op Facebook

© 2015 - StampMedia - Ornella Schreurs



Dit artikel werd gepubliceerd door Jongerenplaneet.be op 09/05/2015
Dit artikel werd gepubliceerd door Allesoverjeugd.be op 09/05/2015