StampMedia versterkt de stem van jongeren door middel van media. We maken jongeren mediawijs en media jongerenwijs. Dat doen we onder andere door workshops in de vrije tijd te organiseren en door samen te werken met andere organisaties die met media aan de slag willen gaan. StampMedia geeft ook vormingen in het secundair onderwijs over media en journalistiek om jongeren kritisch te leren denken. Mediawijsheid en nieuwsgeletterdheid in het onderwijs worden steeds belangrijker. Voor dit alles zoeken we extra vormingsgevers met media- of onderwijservaring.

Workshops media maken

Wij organiseren workshops in de vrije tijd die focussen op media maken en media-experiment. Denk aan workshops over journalistiek in het algemeen, video, fotografie, schrijven, audio en nog veel meer. De meeste van die workshops geven de medewerkers van StampMedia zelf, maar we zijn ook altijd op zoek naar externe workshopgevers met een specifieke expertise in media of journalistiek.

Daarnaast worden we vaak gevraagd door andere (jeugd)organisaties die media willen maken en daarvoor een beroep willen doen op onze expertise. Hen bieden we workshops op maat aan, in onze gebouwen of bij de organisatie zelf. Ook voor deze projecten kunnen we externe workshopgevers gebruiken.

Heb jij ervaring met journalistiek of media die je graag wilt delen met jongeren? Ben je inzetbaar als freelancer? Kan je je gemakkelijk vrijmaken in schoolvakanties, op weekavonden of in het weekend? Verplaats je je vlot in Antwerpen en de rest van Vlaanderen? Stuur een mailtje met een korte beschrijving van je relevante ervaring en motivatie naar ayoub [at] stampmedia.be. De vergoeding hangt af van de specifieke opdracht. 

Workshops nieuws- en informatiegeletterdheid

StampMedia ontwikkelde verschillende lespakketten rond mediawijsheid voor het secundair onderwijs.

  • Het medialandschap in Vlaanderen
  • Mag een journalist alles? (journalistieke deontologie)
  • Fake news
  • Mijn gedacht, wat nu? (online polarisatie en vrijheid van meningsuiting)

Scholen vragen de lesmomenten aan bij StampMedia. Daarna gaat StampMedia op zoek naar een lesgever. De frequentie en de planning hangen dus af van de vraag van scholen.

Inhoudelijk en vormelijk zijn deze lespakketten uitgewerkt. Je krijgt het lesmateriaal van StampMedia. Voor je aan de slag gaat, geeft een medewerker van StampMedia je meer informatie over het onderwerp en de lesmethodiek. Je neemt het engagement om enkele of alle titels onder de knie te krijgen.

Voor sommige titels moet je nog een korte voorbereiding maken, bijvoorbeeld om de workshop aan te passen aan de specifieke vraag of de doelgroep. Tijdens de vorming zelf sta je alleen voor een klasgroep van maximaal 25 leerlingen. De eigen leerkracht neemt wel een ondersteunde rol op.  Elke vorming duurt minstens één lesuur, maar langere vormingen komen vaker voor. Na de vorming neem je even contact op met StampMedia om terug te koppelen. Indien je nog feedback hebt op de vorming of een aanvulling wil doen, dan horen we dat graag.

De vormingen vinden regelmatig plaats in het gebouw van StampMedia (Antwerpen), maar we bieden ze ook aan op verplaatsing in scholen in heel Vlaanderen. 

Heb je pedagogische ervaring? Heb je affiniteit met mediawijsheid of journalistiek? Ben je flexibel inzetbaar tijdens de schooluren als freelancer? Kan je je vlot verplaatsen in Vlaanderen of minstens in je eigen provincie? Stuur een mailtje met een korte beschrijving van je relevante ervaring en motivatie naar ayoub [at] stampmedia.be. De vergoeding hangt af van de duur van de lesopdracht en de verplaatsingstijd.