Underground hiphop is weinig bekend in België. Met Rahzel en DJ Mix Master Mike deed Trix een inspanning om de backpack hiphop in het spotlicht te plaatsen. Geen onnodige moeite want hiphop leeft ook in Antwerpen.

“Hiphop is hier zeker aanwezig,” vertelt Wim Smets, medewerker van Trix. “Het wordt gewoon te weinig geprogrammeerd in de mainstream.” Cane, een Antwerpse hiphopper, is van mening dat Europeanen zich blind staren op die mainstream. “Als dit een concert in Amerika was, zat de zaal nokvol zwarten. Hier in België komt er een handvol mensen opdagen uit nieuwsgierigheid.” Het merendeel van die nieuwsgierigen behoort tot de blanke middenklasse. Smets legt het probleem bij de cultuurparticipatie. “Het is heel moeilijk iets te programmeren waar alle lagen van de bevolking kunnen aan deelnemen. We hebben de ticketprijs relatief laat gehouden, maar waarschijnlijk vormt twintig euro nog steeds een drempel voor velen.”

Witte rappers

Toch verbaast het niet dat er veel blanke middenklassers komen opdagen voor een hiphopshow. Hiphop is in België vooral een zaak van jongeren uit de blanke middenklasse. De tijden waarin enkel zwarten uit ‘the hood’ hun frustraties uiten in rap zijn al een tijdje voorbij. In Antwerpen is er een groeiende hiphopscène die daar het bewijs van levert. De crew rond het Antwerpse hiphoplabel ‘Eigen Makelij’ past beter bij het profiel van een gemiddelde blanke jongere dan dat van een achterstelde gekleurde jongere uit een sociale wijk.

East = West

Samen met het opkomen van de blanke rap in Antwerpen verdwijnt het verschil tussen de East- en de West coast in Amerika. “One coast is het overheersende gevoel geworden,” meent Smets. Volgens Cane is het niet meer dan normaal dat de verschillen afvlakken. “De idee achter hiphop is dat het van iedereen is. Dat hele conflict is vanaf het begin door de media opgeblazen. Het was niet zozeer West versus East, maar 2Pac versus Notorious B.I.G. Het echte verschil zat hem in de sound.”

Goede beats, weinig inhoud

De crew rond 2000WAT en ‘Eigen Makelij’ staan tegenwoordig het meest in de aandacht in de Antwerpse hiphopscène. “Goede beats, maar nog iets te weinig inhoud,” meent Cane. “Ze zijn op weg, maar het behoort nog niet tot de backpack hiphop zoals Rahzel. Met teksten zoals ‘2000WAT gaan’ geef je te weinig boodschap mee.” Persoonlijk verkiest Cane de Antwerpse hiphopper ‘Den Toerist’. “In zijn teksten merk je nog het ruwe van de straat.”

Bitches neem je erbij

Groepen zoals ‘De jeugd van tegenwoordig’ worden afgeschreven als popmuziek. “Ze rappen op dancebeats en in hun teksten willen ze te stoer doen,” vertelt Cane. “Op het podium staan ze te roepen dat ze geen bitch nodig hebben. Dat kan goed zijn, maar daar gaat het helemaal niet om. Een goede hiphopper neemt die bitchen er gewoon bij en rapt over wat hem echt bezig houdt.”

© 2008 – StampMedia – Vincent Van Nauw, foto's: Michaël Vanderleyden