Op 27 mei verraste Brussels Philharmonic een vol Bozar met een symfonisch gedicht van Strauss en Berlioz' muziek voor een held op altviool. Het publiek applaudisseerde vol overgave en de aanwezige jongeren vonden het voor herhaling vatbaar.

Wie naast luisteren ook meer over Strauss en Berlioz wilde weten, kreeg een beknopte inleiding in het Koninklijk Salon. Met pittige anekdotes over Berlioz' rebelse jeugd en halsstarrige keuze voor muziek zette Leen Van den Dries speels de toon. Muzikale termen als 'leitmotiv' (hoofdthema) duidde ze in klare taal, ideaal voor jongeren zonder muzikale achtergrond.

Emotie troef

Berlioz' symfonie, Harold en Italie, weerspiegelt de levensloop van een gedesillusioneerd edelman, op zoek naar avontuur. De openingssolo portretteert zijn onbevredigde verlangens. Melancholie weerklinkt in elke noot en altviolist Nathan Braude geeft een doorleefd staaltje vioolspel ten beste. Dreigende crescendo's, vrolijk springerige ritmes, baldadig slagwerk en felle overgangen overvallen de toeschouwer van begin tot einde.

Strauss' Ein Heldenleben symboliseert de strijd van de componist tegen zijn tegenstanders. Nu eens imiteren scherp piepende houtblazers gespot en kleingeestigheid van critici. Dan weer staat sprankelend vioolspel in het teken van Strauss' geliefde. Met heftig slagwerk en trompetgeschal schildert de componist een militaire veldslag af, waarbij hij als overwinnaar uit de strijd komt. Als onze held zich uit de wereld terugtrekt, sterft de muziek sereen weg, wat een golf van weemoedigheid opwekt. Ondanks de grootse bezetting met acht hoorns en vijf trompetten, houdt dirigent Michel Tabachnik het transparant, met een filmische dimensie.

Enthousiaste jongeren

Vooral veertigplussers woonden het concert bij, maar ook de weinige jongeren genoten met volle teugen. Gwenaël Grisi (20) gaat vaak naar klassieke concerten. "Ik studeer compositieleer aan het conservatorium van Bergen en dit inspireert mij. In tegenstelling tot hedendaagse composities, klinkt de muziek voor jongeren niet vreemd in de oren."

Ook Magalie Rodriguez (29) uit Brugge is sinds een paar jaar in de ban van klassiek. "In de muziek zit veel waarheid waarin wij ons kunnen vinden." Voor dit concert won haar vriend de kaarten. "De toegankelijke stijl, filmmuziek avant la lettre, met een verhaal, spreekt mij enorm aan." Haar vrienden willen zelden mee. Wie toch meegaat, reageert enthousiast. "Je moet ernaar leren luisteren, bij jongeren ligt de drempel hoger."

Jongerenkorting

"Europese stagiairs en studenten betalen in Flagey en Bozar slechts 5 euro voor een concert van Brussels Philharmonic", vertelt communicatieverantwoordelijke Veronique Bossaert. "Ook CJP-leden geven we af en toe korting. Bepaalde groepen krijgen een rondleiding achter de schermen en mogen de muzikanten vragen stellen. We presenteren klassieke muziek boeiend en modern. Nu is het blok, maar in andere periodes bereiken we steeds meer jongeren."

© 2011 - StampMedia - Ellen Kil