Van 16 september tot 31 december kunnen jonge designers hun ontwerpen tonen en verkopen in het designcentrum van C-mine in Genk. Beginnende ontwerpers krijgen de kans om zich te profileren. Doel is tonen welk creatief talent zich in België en specifiek in Limburg bevindt.

Maar liefst drie initiatieven vinden in september plaats in het designcentrum van C-mine. De Invasie, een platform voor jong designtalent uit België en Nederland, is er een van. "Met jong bedoelen we niet in leeftijd, maar in carrière", legt perscontact Yves Drieghe uit. "We willen talentvolle ontwerpers helpen een eigen merk of label op te starten en dat verder uit te bouwen." De Invasie heeft onder andere een webwinkel waar ontwerpers hun producten kunnen verkopen.

Het platform bouwt een brug tussen ontwerpers en de bedrijfswereld. "Creatieve groei is belangrijk, maar we willen onze designers ook wapenen tegen zakelijke struikelblokken. Nu leggen we de focus op marketing en public relations, in de toekomst bieden we ook juridisch en boekhoudkundig advies aan", verduidelijkt Drieghe.

Go MAD

De Invasie 'verovert' binnenkort België met een reeks korte tentoonstellingen in Leuven, Kortrijk en vanaf 16 september in C-mine in Genk. "De expositie Go MAD! staat helemaal in het teken van Media, Arts en Design. Er komen zes installaties en een shop, die drie keer vernieuwd wordt. Zo tonen we telkens nieuwe invloeden aan de bezoekers. Hun beleving staat centraal", aldus Drieghe.

Volgens Drieghe heeft België zeker interesse voor jong talent. Toch merkt hij een verschil op met onze noorderburen. "De Nederlanders zijn meer vertrouwd met webwinkels. Dat maakt de stap naar een eigen label makkelijker voor jonge ontwerpers."

Creative Drive

Naast de tentoonstelling van De Invasie komt er in C-mine een MAD-shop. Dat is een initiatief van Creative Drive Limburg, een project van Design Platform Limburg en stad Genk. Ook zij ondersteunen beginnende ontwerpers bij de uitbouw van hun carrière. Samen met MAD-faculty lanceerde Creative
Drive een oproep naar jong talent.

"Beloftevolle ontwerpers kunnen zich profileren en hun producten toetsen aan een potentieel publiek. Daarnaast coachen we hen in het ondernemerschap", vertelt coördinator Ine Brands.

Over de grens

"Met deze initiatieven geven we jong talent een kader om hun ontwerpen te tonen. Daarnaast stimuleren we de studenten van MAD-faculty om nieuw werk te blijven maken", aldus Brands.
Creative Drive is een Euregionaal project. "Het buitenland heeft een grote afzetmarkt. Die lijkt niet altijd toegankelijk voor jonge ontwerpers, maar het is belangrijk om over de grenzen te kijken", zegt Brands.

Limited edition

Ook de online galerij Moozeum komt naar Genk met een selectie hedendaagse kunst en design. De focus ligt op unieke en 'limited edition'-ontwerpen van gevestigde waarden en jong talent.

© 2011 - StampMedia - Liesbeth Merckx, foto: Christoffer Allegrezza


Dit artikel werd gepubliceerd door Limburg-Actueel op 06/06/2011
Dit artikel werd gepubliceerd door Dilbeek-Malcontenten op 06/06/2011