Op zaterdag 18 april rijdt er eindelijk een tramstel onder de Turnhoutsebaan. Om dat te vieren mogen bezoekers tijdens de tweede week van de paasvakantie wandelen door de nieuwe kokertunnel. “Het is de inhuldiging van 40 jaar werk”, aldus Roger Kesteloot, directeur-generaal van De Lijn.
Deze week lopen er voetgangers door de Reuzenpijp, het stuk metrotunnel onder de Turnhoutsebaan dat vanaf 18 april in gebruik wordt genomen. Wie één van de 20.000 kaartjes kon bemachtigen, krijgt de kans om het nieuwe traject 2 kilometer lang af te lopen vanaf station Astrid tot aan het nieuwe station Zegel.
Bekijk de fotoreportage hier:
https://www.flickr.com/photos/stampmedia/sets/72157651455145429/
Ondergronds loop je niet zomaar door een donkere tunnel. Onder de titel ‘PREMETR40’ kom je foto’s tegen van 40 jaar premetro, van het begin van de graafwerken, tot nu. worden deze foto’s tentoongesteld. Je loopt ook voorbij de spookstations Carnotstraat en Drink, stations die in ruwbouw klaar zijn, maar niet toegankelijk zijn voor publiek.
Tijdens de wandeling door de Reuzenpijp wordt alles vrolijk opgefleurd door verschillende lichtprojecties. Wel oppassen dat je niet valt - het ligt er niet altijd even gemakkelijk bij.
Strangers
Begin jaren zeventig begonnen de werken aan een volledig metrostelsel onder de Antwerpse binnenstad. Jaren lag de stad vanaf het Centraal Station tot aan de Groenplaats open. De Strangers zagen er het positieve van in en bezongen die graafwerken.
De eerste stations die in gebruik werden genomen waren Opera, Meir en Groenplaats. De jaren nadien werden in totaal 13,5 kilometer tunnel gegraven en 19 stations aangelegd. Door geldgebrek werden de werken in 1989 stilgelegd. Slechts 8,1 km en 11 stations zijn momenteel in gebruik. De resterende 5,4km werd steeds onderhouden, maar nooit gebruikt, tot vandaag.
In de toekomst moeten ook premetrostations Stuivenberg, Carnotstraat en Drink in gebruik worden genomen zodat alle tramverkeer dat nu op de Turnhoutsebaan rijdt, ondergronds (en sneller) kan rijden.
Spookstation
Lijn 8 wordt een snellijn richting Wommelgem. Vanaf premetrostation Astrid is er slechts 1 nieuwe halte bereikbaar. Het station Zegel, dat jarenlang een spookstation was, wordt vanaf nu in gebruik genomen. De stations Drink en Carnotstraat liggen ook op de route, maar blijven voorlopig gesloten voor publiek. De stad Antwerpen en De Lijn stellen als doel om voor 2020 ook die stations gebruiksklaar te maken. “Met deze nieuwe lijn ontlasten we het verkeer vanuit Oostelijke richting naar de stad”, zegt Roger Kesteloot, directeur-generaal van De Lijn. “Het is belangrijk dat wij er als openbaar vervoer voor blijven zorgen dat wij samen met de Stad Antwerpen blijven proberen de verkeerssituatie in de binnenstad te optimaliseren”, besluit hij.
© 2015 – StampMedia – tekst: Lien Van Doorslaer, foto’s: Stefan Lambrechts
Dit artikel werd gepubliceerd door Apen.be op 10/04/2015
Dit artikel werd gepubliceerd door Het Nieuwsblad - online op 10/04/2015