Het Evenementenplein van Genk werd op 21 mei 2011 omgetoverd tot een heuse openluchtbioscoop. Vier studenten Commerciële Communicatie aan Xios Hogeschool Limburg zetten hun schouders onder een intiem openluchtproject.

Op het programma stonden de allereerste vertoning van de kortfilm 'Americana', de langspeelfilm '500 Days of Summer' en als afsluiter een afterparty in Jeugdhuis Ginsert.

Een groot scherm, enkele comfortabele kringloopzetels, droog weer, popcorn en degelijk filmmateriaal waren de ingrediënten voor een geslaagde avond. De kortfilm 'Americana' van Christoffer Allegrezza en Joni Schoonjans, beiden studenten aan de filmschool Sint-Lukas, was de opener van de eerste Cinema Shabang.

Disneyland

"Met 'Americana' stellen we de vraag wat mensen in Disneyland zoeken. Iedere dag komen er daar maar liefst 110 miljoen bezoekers", zo begint Allegrezza. De grote mensenmassa is volgens hem op zoek naar de projectie van een grote familie die reeds jarenlang wordt vertegenwoordigd door Mickey Mouse en co.

Zestien euro

Met gevonden beeldmateriaal en gratis diensten konden de twee jonge cineasten aan de slag: "Deze film heeft ons exact zestien euro gekost", aldus Allegrezza, "En voor dat geld kochten we ook een aantal blikjes energiedrank. 'Americana' is in tien jaar de goedkoopste film vanuit Sint-Lukas."

Geslaagd

Wanneer is een kortfilm voor Christoffer Allegrezza geslaagd? "Als het bekijken van ons werk iemand uitdaagt tot het zelf maken van een film." Deze regisseur in spe ziet zijn regiecarrière ruim: "Het liefst werd ik cultuurschepen of opende ik een kunstschool", gaat hij verder. "Zelf vind ik dat veel anderen over meer talent beschikken dan ik. Ik zou dan ook graag anderen helpen hun talent te ontwikkelen."

© 2011 – StampMedia – Marieke Stulens, Foto: Pinar Akar