Als passagier vertrekken vanuit de haven van Oostende is nog steeds mogelijk. Een nieuwe ferryverbinding laat nog op zich wachten, maar een aantal cruiserederijen hebben Oostende als vertrekhaven gekozen voor een reeks cruises. “We hopen dat de nieuwe terminal tegen het seizoen van 2015 klaar is”, klinkt het intussen bij de topman van Haven Oostende.

De ferryverbinding tussen Oostende en het Engelse Ramsgate is sinds april 2013 gesloten, maar dat wil niet zeggen dat er geen mogelijkheid meer is om per schip te vertrekken vanuit de koningin der badsteden. Dit jaar zetten Louis Cruises en Voyages of Discovery elk een schip in om een reeks cruises te varen vanuit Oostende. De centrale ligging en de goede bereikbaarheid van de haven zijn voor de rederijen perfect om cruises naar West-Europa en Scandinavië te varen.

Louis Aura

Het cruiseschip Louis Aura van de rederij Louis Cruises meerde op 1 juli voor de vierde en laatste keer aan in Oostende om nieuwe passagiers aan boord te nemen. Het is het eerste jaar dat het schip zogenaamde ‘turnaround cruises’, waarbij het schip vertrekt en aankomt in dezelfde haven, aanbood vanuit de Belgische haven.

De 160 meter lange Louis Aura werd gebouwd in 1968 en heeft sindsdien onder verschillende namen gevaren. De inrichting van het schip is al wat ouder, maar heeft alles om zich aan boord thuis te voelen. De vriendelijke bemanning zorgt ervoor dat de passagiers niets te kort komen tijdens hun cruise. Bekijk interieurfoto's van het schip via Flickr:

De Louis Aura is een klassieke cruiseschip waarvan er tegenwoordig nog maar weinig rondvaren. In tegenstelling tot de grote moderne cruiseschepen ligt de focus bij dit soort kleinere schepen op de bestemming en het tot rust komen. Dit jaar voer de Louis Aura vanuit Oostende naar de Noorse fjorden en de Britse Eilanden. Louis Cruises liet weten dat ze ook volgend jaar de Louis Aura opnieuw vanuit Oostende zullen laten cruisen.

Nieuwe cruiseterminal

Momenteel is het gebied rond het station van Oostende één grote werf. De oude cruiseterminal werd samen met een groot deel van het station afgebroken voor renovatie. Cruiseschepen, die vlak achter het station aanmeren, moeten zich momenteel behelpen met de middelen die ze hebben. "Dat is geen situatie die lang mag blijven duren", laat Paul Gerard, topman van de haven van Oostende weten. "We hopen dat de nieuwe terminal tegen het seizoen van 2015 klaar is. De nieuwe faciliteiten zullen de rederijen zeker aanspreken: daarover zijn reeds contacten gelegd."

De ligging van de cruiseschepen in Oostende brengt ook veel voordelen met zich mee. Er is onder meer een gemakkelijke treinverbinding naar het binnenland, voldoende parkeergelegenheid en er staat ook accommodatie ter beschikking voor passagiers die langer in de badstad willen blijven.

Opnieuw ferryverbinding?

De cruisepassagiers brengen wat beweging in de haven van Oostende, maar de vaste ferryverbinding tussen de stad en het Engelse Ramsgate ligt, sinds het faillissement van de rederij Transeuropa Ferries, nog steeds stil. Toch is er volgens de haven van Oostende nog steeds kans dat er opnieuw beweging zou komen op de vaarroute. "Wij denken inderdaad dat er nog kansen zijn, zij het dan enkel voor vracht." zegt Paul Gerard. Daarover zouden reeds contracten lopen.

De rederijen zijn momenteel terughoudend. Zij wachten de nieuwe Europese normen af, die rederijen verplicht tot de installatie van een speciale filter om de uitstoot van schadelijke NOx- en SOx-gassen te beperken. Die normen zullen op 1 januari 2015 van kracht gaan. Geen enkele rederij wil momenteel het risico nemen een nieuwe verbinding op te starten.

© 2014 – StampMedia – Sebastiaan Peeters


Dit artikel werd gepubliceerd door Het Nieuwsblad – online op 11-09-2014