In de haven van Antwerpen worden tussen 18 januari en 22 april de "Havendoedagen" georganiseerd. Havencentrum Lillo wil samen met verschillende onderwijsnetten in Antwerpen jonge mensen warm doen lopen voor de Antwerpse haven. Via speelse oefeningen kunnen leerlingen van de participerende scholen een idee krijgen hoe het is om te werken in de haven.

De havendoedagen vallen onder het project "Jonge Haven met de grote A." Het is een netoverschrijdend project dat zich richt op de twee laatste jaren van de lagere school en de eerste graad van de middelbare school. Het project wil de haven en haar beroepen in de kijker zetten. Dat is nodig, want hoe vreemd het ook klinkt, de haven komt nauwelijks voor in de leerplannen. “Het onderwerp moet aangekaart worden,” zegt Koen Helsen, voorzitter van het Havencentrum Lillo, “De haven is belangrijk voor onze economie. Ongeveer 12 % van de beroepsbevolking uit de regio werkt hier. Het zou toch erg zijn dat leerlingen afstuderen zonder deze kans op tewerkstelling te kennen.”

Mismatch

Robert Voorhamme, Antwerps schepen voor onderwijs, benadrukt de nood aan een dergelijk project. Hij stelt dat de jeugd vaak niet de juiste studiekeuzes maakt. “Veel jongeren studeren af zonder de juiste kwalificaties”, zegt Voorhamme, “Ze maken verkeerde keuzes in hun studie-oriëntering. Ze schatten zowel hun eigen capaciteiten als de mogelijkheden op de arbeidsmarkt verkeerd in. Er is een heuse mismatch op de arbeidsmarkt.”

Niet enkel dokarbeiders

Het idee dat men in de haven enkel nood heeft aan dokarbeiders is nog steeds wijdverspreid. “We willen technische opleidingen stimuleren in het lager onderwijs,”, zegt Gilbert Verhestraeten, coördinerend directeur Scholengemeenschap Noord, “maar eender welke school kan hier zijn gading vinden.”
Patrick Van Herle beaamt dat: “Het zijn hier niet enkel knelpuntberoepen. Het aanbod is zo enorm verscheiden. We hebben hier zelfs fotografen nodig. Maar dat is gewoon niet geweten.”

Toch liever dokter?

De doedagen lijken wel aan te slaan. De leerlingen van het Stedelijk Lyceum Deurne trotseren alvast de sneeuw om erbij te kunnen zijn. Opgedeeld in 6 groepen doen ze proeven en spelletjes waardoor ze bijleren over de haven. Zo is er bijvoorbeeld een trekspel waarin de werking van een katrol wordt gedemonstreerd en het besturen van een navigatiesimulator. Een groep had zelfs het geluk om een drugshond in actie te zien.

“Het is een leuke dag buiten school,” zegt leerling Dario Neyts, “en ik denk dat ik eigenlijk wel een beter beeld heb van de haven.”

Toch is niet iedereen overtuigd om er te gaan werken. “Papa zegt dat je hier goed betaald kan worden,” zegt Isabelle Provo, “maar ik vind het gewoon niet zo interessant. Ik wil liever iets met dieren doen.”
Het idee dat havenwerk geen hersenwerk is, is ook de wereld niet uit. “Ik wil verder studeren en dokter worden,” zegt Roberk Kovac. “En ik businessman!” voegt Zouheir Ben Hamza toe.
Sommigen lijken het wel te overwegen. “Ik wil hier wel komen werken, “ zegt Yachou Sulaimane. “Kapitein zijn lijkt me wel wat.”

© 2010 – StampMedia – K. Laura Liems


Dit artikel werd gepubliceerd door Gazet van Antwerpen - online op 03/02/2010