Zieken helen of een universele taal creëren. Voor Nuru Kane, een Senegalese singer-songwriter heeft muziek oneindig veel toepassingen. "Mijn muziek is hetzelfde als mijn persoonlijkheid: een mix."
“Experimenteren is altijd het beginpunt.” Nuru Kane smijt alle stijlen op een hoop en shaket het geheel stevig door elkaar. “Als je naar onze muziek luistert, herken je invloeden van muziek uit West-Afrika, Noord-Afrika en de blues.” Voor Kane is het niet moeilijk al die stijlen te combineren. “Ik ben zelf een mix,” verklapt hij. “Om die unieke sound te bekomen ben ik van land naar land gereisd.” Geboren in Senegal heeft hij eerst West-Afrika beter leren kennen, vervolgens via Marokko kennis gemaakt met Noord-Afrika, en via Frankrijk is hij zich in Europa komen nestelen.
Zachte heelmeester
Vooral Marokko heeft een diepe indruk achtergelaten. Daar heeft Kane voor het eerst kennisgemaakt met de Gnawa-muziek. “Mijn God, wat is dat voor heerlijke muziek,” dacht ik meteen. “Ik moest er meer over te weten komen.” Gnawa is helende muziek waarbij de zieken door repetitieve, ritmische muziek in een trance komen die therapeutisch zou werken. In het geval van Kane is het zingen daarin heel belangrijk. “De meeste van onze nummers bevatten twee strofes tekst die we steeds herhalen en waarbij we de mensen ook in trance trachten te brengen.”
Mensen raken
Voor de gemiddelde Europeaan lijkt het misschien vreemd om een ziekte niet te behandelen met medicatie maar met muziek. Voor Kane komt het heel natuurlijk. “In de Gnawa-cultuur noemt men de muzikale genezing ‘de nacht van lila’. De heelmeester brengt de zieke in trance en probeert binnen te dringen in de essentie van een mens. Die essentie wordt ‘cala’ genoemd en uit zich in de manier waarop je eruit ziet, de manier waarop je loopt en nog zoveel andere manieren.” Toch gaat Kane niet volledig mee met het idee van de Gnawa-muziek. “Het is niet ons doel om mensen te genezen. We willen ze in de eerste plaats in vervoering brengen door wat we spelen. We willen de mensen raken.”
Beste Nieuwkomer
“Muziek maak je voor de wereld. Het is een vibe die iedereen kan aanvoelen.” Met zijn unieke groove wil hij een voor iedereen verstaanbare boodschap de wereld insturen. Nuru Kane is een wereldburger. Niet omwille van zijn vele reizen, ook de leden van zijn groep ‘The Bayefall Gnawa’ getuigen daarvan. De groep is een bont allegaartje van Senegalezen, Marokkanen en Fransen. “Dat is een van de redenen waarom ik mijn muziek als een universele taal beschouw. Al onze muzikanten proberen eerst de mensen uit hun vaderland te raken, om ze daarna in een grotere context van verbondenheid en samenhorigheid te brengen. Daarom blijf ik in mijn moedertalen Frans en Wolof zingen en zelden in het Engels.” Ook Europa loopt warm voor de muziek van Kane. In Londen werd hij vorig jaar genomineerd als beste nieuwkomer voor de BBC Radio 3 Awards for World Music.
Respect hiphop
In Senegal is Kanes muziek minder populair. Vooral hiphop zwaait er de plak. “Ik respecteer hiphopartiesten omdat ze durven zeggen waar het op staat,” vertelt Kane. “In Senegal zijn er meer dan 3000 hiphoppers en allemaal zijn ze niet te beroerd om hun mond open te trekken als de overheid, of zelfs hun eigen vrienden en familie iets verkeerds uitsteken.” Toch ziet Kane niet veel verschil met wat hij doet. “Ik zeg hetzelfde wat die hiphoppers zeggen, maar op een andere manier. Mijn muziek vertelt een boodschap die iedereen kan verstaan.”
© 2008 – StampMedia – Vincent Van Nauw