Ninette Murk verloor tijdens haar carrière als modejournaliste een medewerker aan AIDS. Ze was danig onder de indruk en besloot actie te ondernemen om het gevaar van HIV-besmetting meer onder de aandacht te brengen. Murk richtte Designers Against Aids op en kruiste daarbij de popcultuur met de modewereld. StampMedia/Indymedia sprak met stichtster Ninnete Murk en de New Yorkse DAA- ambassadeur André J over hun werk.

Kan u kort uitleggen waar Designers Against AIDS (DDA) voor staat?

Murk: "Op het einde van de jaren '80, begin jaren '90 waren er grote campagnes om jonge mensen te sensibiliseren over veilig vrijen en het risico op HIV. De laaste jaren hebben we geen grote acties meer gezien terwijl studies uitwijzen dat het aantal besmettingen van HIV, ook in België, terug stijgt. Het is nodig dat er terug iets wordt ondernomen om de nieuwe generatie jongeren te informeren over AIDS. We gebruiken media als film, mode en popcultuur omdat dat ook de werelden zijn waar de jeugd zch aan spiegelt. O.a. 'Tokyo Hotel' en 'Roisin Murphy' ontwierpen een T-shirt voor DAA. Vorig jaar werkten we voor de eerste keer samen met de kledingketen H&M. Ondertussen liggen onze T-shirts in H&M- filialen in 27 verschillende landen."

Hoe kwam u bij H&M terecht?

Murk: "Ik heb lange tijd als modejournalist gewerkt en ik heb dus geen kennis over kleding maken. Ik ben ook niet de businessvrouw bij uitstek. H&M weet natuurlijk wel hoe ze dat het best kunnen aanpakken. Dus heb ik naar het hoofdkantoor van H&M in Zweden gebeld en heb ik voorgesteld om samen te werken. Het is een zeer succesvolle samenwerking en hebben ondertussen veel bekendheid verworven. De opbrengst van de verkoop gaat trouwens volledig naar projecten zoals 'Staying Alive' van MTV of Youth Aids. We hebben nu ook een huis in Antwerpen kunnen kopen waarin we een centrum zullen openen. Daar gaan we oa educatieve workshops rond HIV en AIDS inrichten."

André T, hoe kwam u terecht bij DAA?

André T: "Ik leerde Ninnette Murk kennen via een vriend in New York. Toen ik hoorde over haar project was ik meteen verkocht. Ik geloof heel hard in het idee dat je er goed kan uitzien en tegelijkertijd een boodschap kan uitdragen. Ik ben een soort van ambassadeur voor DAA en zie het als mijn plicht om de wereld te verlichten over het AIDS-probleem. Ik wil het idee van veilige sex over zetten op de mensen. En dat doe je het best door hen te entertainen. Al je gaat preken over veilig vrijen, is er niemand die naar je luistert. Maar een lach is universeel. Gisteren deden we een interview op 'Speakers Corner' hier op Mano Mundo. Ik riep naar het publiek: 'Wear a Condom!'. Uiteindelijk kon ik zoveel enthousiasme overzetten dat het publiek terug riep: 'Wear a condom, wear a condom'. Dat is de manier waarop je het moet doen. Als je ervoor zorgt dat mensen zich amuseren, blijft de boodschap hangen."

Murk: "André is een heel goede communicator. In New York is hij een ster! Mensen hebben iemand nodig die 'macht' heeft, iemand die ze kunnen volgen. Als een popster zegt dat je een condoom moet dragen, zullen hun fans dat makkelijker aannemen omdat ze die persoon bewonderen. "

De AIDS- problematiek is ook een groot gegeven in de holebi-gemeenschap, ben je een symbool voor hen?

André J: "AIDS is een gegeven voor alle gemeenschappen. Hetero, lesbisch, biseksueel, dat maakt geen verschil uit. Het is een stereotype om AIDS te verbinden aan de holebi-gemeenschap. AIDS is in de eertse plaats een ziekte, waar een remedie tegen moet worden gevonden."

Werken jullie ook met mensen die zelf lijden aan AIDS?

Murk: "Ja. In het centrum dat we binnenkort openen zullen we oa assertiviteitscurssen geven aan AIDS- patiënten. Door te werken aan de manier waarop ze zichzelf en hun ziekte benaderen kunnen we hen helpen met hun psychische weerbaarheid. In het centrum gaan we ook studenten van over de hele wereld ontvangen en opleiden zodat ze in hun eigen land een DAA-centrum kunnen oprichten."

André J: (lacht) "Eigenlijk ben ik hun eerste student. Ik ga met DAA op zoek naar een interessante manier om stagairs te begeleiden. Ze zullen ook moeten meedraaien op festivals als deze en leren hoe ze een positieve sfeer kunnen creëeren of hoe ze bijvoorbeeld T-shirts goed kunnen presenteren op een tafel."

Mevrouw Murk, om welke reden heeft u er voor gekozen om met dit initiatief te starten?

Murk: "Tijdens de jaren dat ik werkte als journaliste, had mijn assistent AIDS. Later is hij daar ook aan gestorven. Ik ben toen echt geschrokken van de reacties in de modewereld. Ik herinner me een modeshow waar hij wilde gaan zitten, omdat hij door zijn ziekte fysiek heel zwak was. Maar ze behandelden hem als vuil. Na zijn dood was ik enorm onder de indruk en wilde ik iets ondernemen om AIDS- onderzoek en behandelingen te ondersteunen. "

Wat voor reacties kreeg DAA totnogtoe?

André J: "We krijgen alle soorten reacties. Zowel goede als slechte. Maar ook die minder goede hebben we nodig. Als je geen reacties krijgt, betekent het dat er iets mis is."

Murk:"Bij de aanvang van DAA kreeg ik de wind van voren. Ik was modejournaliste en velen in de modewereld vonden dat ik buiten de lijntjes kleurde en maar moest blijven schrijven. In het begin verkocht ik ook helemaal niet veel. Maar ik ben nogal een doorzetter. En het idee om met bekendheden te werken bleek een schot in de roos. Nu dat de modewereld begrijpt wat het opzet is van DAA krijg ik veel meer steun."

Jullie kregen voorlopig geen voet aan wal in de Arabische landen. Hoe komt dit?

Murk: "H&M heeft onze collectie aangeboden aan alle landen waar het winkels heeft. Maar er was geen interesse vanuit de filialen in de Arabische landen. (cynisch) Blijkbaar is er geen AIDS- probleem in die landen. We krijgen nochtans veel e-mails uit de Arabische wereld van mensen die willen weten waar ze onze T-shirts kunnen kopen."

Wat denk je als je hoort dat de winkels in deze landen de DAA- shirts niet in zijn rekken wil hangen?

Murk: "Dan denk ik dat er daar nog veel werk aan de winkel is. Maar wie weet hebben we wel een popster uit een Arabische wereld nodig.(lacht)"

Links: www.designersagainstaids.com

© 2009 – StampMedia/Indymedia/GetBasic - Aagje De Groote


Dit artikel werd gepubliceerd door MO* - online op 11/05/2009