De creatieve muziekgroep Koala werkte met welgeteld 100 artiesten aan hun derde album 'Tall Machines'. Op 24 november presenteerde Koala in CC Luchtbal de nieuwe cd. “Onze invloedrijke muziek kan je niet in één woord beschrijven”, zegt frontman Carlos Dyckmans (30).
“Met 100 artiesten meewerken aan een album vergt heel wat organisatie”, zegt Dyckmans. “Het is heel wat plannen, maar de voldoening is groot. Artiesten werken graag op zichzelf, je moet altijd een beetje aandringen. Als achteraf die artiesten supertevreden blijken over de samenwerking, de muziek perfect klinkt en het publiek enthousiast is, dan geeft dat een geweldig gevoel.”
Samenwerken met grote Belgische artiesten
Tijdens de albumvoorstelling gaf Koala een optreden weg met 26 artiesten. “Het aantal op het podium verschilde naargelang het nummer. Die 26 artiesten kozen we selectief uit. In de zin van: wie heeft een grote meerwaarde en kan vaker meekomen naar onze optredens? Op ons album speelt MC Seckou bijvoorbeeld enkel mee in ons beginnummer. Live kan hij wel meerdere nummers meespelen en daarom klimt hij vaker bij ons het podium op.”
De kerngroep bestaat uit vier mannen. “Onze leeftijden en muziekachtergrond verschillen sterk. Ik produceer, rap en speel gitaar. Met Koala doen we alles zelf. Ieder van ons heeft dan ook een praktische functie.”
“Voor onze vierde cd gaan we met grote Belgische namen met internationale uitstraling samenwerken. Ik kan nog geen namen noemen, maar die artiesten wilden graag met ons samenspelen. Bij een nieuw project willen we bovendien ook muzikanten uit verschillende werelddelen erbij nemen.”
Drugs
Koala maakt triphop. “Dat is een combinatie van hiphop met andere muziekgenres zoals elektronica, rock, hiphop, soul, dubstep, … noem maar op. Onze invloeden komen uit de triphop van de jaren 90, bands zoals Massive Attack en Wu-Tan Clan. In onze mengeling kunnen we ongelofelijk breed gaan. Die mix zorgt voor een ‘high’ effect, vandaar de ‘trip’ in triphop. De naam Koala komt dan ook van het dier dat high wordt na het eten van eucalyptusbladeren. Onze muziek werkt zoals die drug.” Sinds hun bestaan in 2003 is Koala in triphop enorm gegroeid. “Hoe meer artiesten met ons spelen, des te meer invloeden we bieden. Sinds bijvoorbeeld zangeres Marieke Lightband met ons speelt, luister ik opnieuw naar andere genres.”
Artiesten scannen op persoonlijkheid
“We willen op muzikaal vlak zeker niet te braaf zijn. Daarmee bedoelen we: niet te fijn afmixen, ruige gitaarklanken en de vocals van de artiesten moeten persoonlijkheid tonen. Een sterke stem, tonen dat je er staat, die indruk moet een artiest afspiegelen. Qua rap moeten de teksten wel wat diepgang tonen. Hiphop kent ook een kinderachtige toon à la bitches en money. Dat hoeft er voor ons niet in. Onze artiesten krijgen in hun tekst wel voldoende vrijheid. De artiesten waarmee we samenwerken, scannen we grondig. We zoeken grondig uit wie er bij onze groep past en kijken naar zijn persoonlijkheid. MC Seckou is daar een geslaagd voorbeeld van.” Met zijn groep bracht MC Seckou een mix van één van Koala’s nummers en de mannen vonden dat zo geslaagd, dat ze hem vroegen of hij wilde meewerken aan hun derde album.
Jools Holland
Ooit traden ze eens op in New York en in Bulgarije. “Dat eerste kwam via een platenmaatschappij en dat laatste was via de sociaalnetwerksite MySpace. Zelf houd van de sfeer in Engeland. Daar zijn zoveel clubs. Bovendien spelen artiesten er breder en mengen ze verschillende invloeden. In de Verenigde Staten heb je dat niet. Daar blijven artiesten sneller binnen hun eigen genre. Rock en hiphop worden er niet gauw gecombineerd, terwijl in Jools Holland op de BBC van alles kan. Muziek met zulke brede invloeden, dat zou de VRT meer moeten ondersteunen.”
“In België is het moeilijk om ergens op te treden. Hier zijn te weinig clubs. Veel artiesten willen optreden, sommige artiesten spelen zelfs gratis om toch maar ergens te spelen. Dan krijgen die bands voorrang. Daarnaast zijn er ook nog gevestigde waarden die ook sneller eerste keus zijn.”
Koala is goed vertegenwoordigd op sociaalnetwerksites zoals Youtube, MySpace en Facebook. “Dat is handig om naam te vestigen, maar het internet heeft ook negatieve gevolgen. De nieuwe generatie is het niet meer gewend om cd’s te kopen.”
Artiesten overtuigen
“België is niet zo zot van experimentele muziek, maar het begint flink te beteren. Jongeren luisteren steeds meer naar subgenres en hebben verschillende soorten muziek op hun mp3-speler staan. Sommige artiesten moet je nog overtuigen dat een combinatie van muziekgenres werkt. Sommige rappers bijvoorbeeld, praten vaak over real hiphop en blijven enkel binnen hun genre. Maar als je voorbeelden toont, hen cd’s laat luisteren, zien ze uiteindelijk in dat het wel werkt. ‘Gorillaz‘ bijvoorbeeld is een typische triphopband. Daar zit punk én hiphop in.”
© 2011 - StampMedia - Sander Carollo
Dit artikel werd gepubliceerd door Gazet van Antwerpen - online op 13/12/2011
Dit artikel werd gepubliceerd door De Wereld Morgen op 14/12/2011