reacties (0)


(PIDMAG) Dagelijks mailen, bellen, sms'en en twitteren we erop los. Zonder veel zorgen en zonder veel nadenken. Waarom zouden we ook? Wij hebben toch niets te verbergen? Wel, dat valt nog te bezien.

Stel, u bent een pas afgestudeerde jongeman. U wordt uitgenodigd op sollicitatiegesprek, maar hebt het al na twee afstandelijke minuten begrepen. Dit wordt niks.

En inderdaad. "Uw profiel past niet bij de vacature", zo wordt u verteld. "Eén van onze medewerkers heeft gemerkt dat u uw Farmville-boerderij onzorgvuldig onderhoudt. Ons bedrijf staat nogal op punctualiteit en we vrezen dat uw virtuele onvermogen ook iets zegt over uw gedrag op de werkvloer. Op Facebook staat u bovendien op de foto met een kat. Onze statistieken wijzen uit dat hondenmensen assertiever in het leven staan dan kattenmensen." Orwelliaanse fictie, of realiteit? Te vrezen valt: het laatste. Om niet te zeggen dat zulke praktijken ondertussen dagelijkse kost geworden zijn.

Onze privacy staat onder druk, en niet zo’n klein beetje. De VS en het VK doen alles om het digitale verkeer te onderscheppen. Álles, zelfs dat foute filmpje dat u gisteren heeft bekeken, is traceerbaar. Vingerafdrukken en medische gegevens op uw paspoort: de EU werkt eraan. Winkelen bij Colruyt? Men houdt er precies bij wanneer u diepvries-pizza of maandverband koopt, met de bedoeling u straks een gepersonaliseerde kortingsbon te sturen.

Ik moet iets bekennen: ik ben ook een kattenmens. Het gebeurt dat ik mijn virtuele aardappeltjes vergeet te rooien. Al te weinig besef ik dat ik hierdoor een job kan mislopen. Al te weinig beseffen wij allemaal hoeveel geheimen we wel hebben en hoe slordig we daar mee omspringen. Bij thuiskomst draait u uw deur op dubbelslot, u wil niet dat de hele wereld de situatie in uw woonkamer kan meevolgen. Want iederéén heeft iets te verbergen. En dus is privacy van essentieel belang. In elk geval een stuk belangrijker dan een gepersonaliseerde kortingsbon.

© 2013 – StampMedia - Laura Sear en Thomas Cruysberghs, Illustratie: Karen François


Deze column verscheen eerst in PIDMAG, het magazine van StampMedia, jg. 2 nr. 5 p. 3
Deze column werd gepubliceerd door Allesoverjeugd.be op 06/12/2013

Deze column werd gepubliceerd door Pienternet.be op 06/12/2013


Reacties

Plaats een reactie